Voiko ystäviä tai asiakkaita ostaa? Kysyisin ennemminkin, onko maksettu huomio laadukasta huomiota.

Joku on löytänyt tiensä Zenton sivulle hakusanoilla “Facebook fanien ostaminen” ja haluan tälle jollekulle vastata näin blogikirjoituksen muodossa. Yksinkertainen vastaus on, että on toki olemassa palveluja kuten uSocial jotka tykkääjiä myyvät, mutta moinen työntömallinen liiketoiminta on melkolailla suoraan verrattavissa roskapostittajiin, eikä vanhanaikaisuudessaan sovi tämän päivän arvolähtöiseen liiketoimintaan. Sosiaalisen median käyttäjät ovat valveutuneita vilpin tunnistajia, se kannattaa pitää tiukasti mielessä.

Sinä haluaisit tykkääjiä mahdollisimman nopeasti? Seuraajien ostaminen on pikavoitto, joka todennäköisesti hupenee yhtä nopeasti kuin se on tullutkin. Nämä fanit työnnetään sivuillesi ja sinä alat syytää heille viestiä, jota he mitä todennäköisimmin eivät ole tilanneet ja luokittelevat sen roskapostiksi eli spämmiksi eikä se heitä liikuta kuin sivulta eroamisen linkin suuntaan. Jos siis edes on kyseessä oikeiden ihmisten tilit, eivätkä botit! Älä siis ryöstökalasta omia vesiäsi! Kun pyrit viestilläsi imemään ja vetämään oikeasti kiinnostuneita omien arvojesi pariin, kilisee todennäköisemmin kassakonekin.

Oletko ihan vakavissasi, että fanien määrä korvaa laadun? Voi tuntua pätevältä idealta sijoittaa 1000 euroa 10 000 tyhjän tykkääjän kokoelmaan, mutta mitä jos sittenkin lupaisit sijoittaa 1 sentin jokaisesta liittyneestä seuraajasta organisaatiosi ja sen seuraajien kohdalla pätevälle hyväntekeväisyystaholle? Samaan tapaan teki menestyksekkäästi Detria Relaxant Animal -sivulla ja kartutti motivoituneiden seuraajiensa saldon lisäksi Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton vapaaehtoisten eläinsuojeluvalvojien koulutuksien kassaa, kyseessä oli siis “ostos” joka ei suinkaan ollut pikavoitto vaan pitkällä tähtäimellä järkevä sijoitus. Asialle omistautuneet fanit liittyivät jo motivoituneina laadukkaaseen fanien joukkoon ja ovat pysytelleet siellä, joukko vain kasvaa! Usko pois, haluat tykkääjiesi olevan laadukkaita, jotta saisitte toisistanne kaiken hyödyn irti niin tuotekehitykseen osallistamisessa, käyttäjätuessa kuin myynnissä ja markkinoinnissakin.

Muistathan, että oikeasti sosiaalinen media perustuu läsnäoloon, vuorovaikutukseen, keskusteluun, sisältöön ja palveluun? Ei ole kyse siitä montako seuraajaa sinun Twitter-tililläsi on, vaan siitä miten hyvin sinä ja seuraajasi palvelette toisianne. Voi toki tuntua hienolta, jos YouTube-videosi on yhtäkkiä katsellutkin 100 000 ihmistä, mutta saatko niistä katsannoista mitään takaisinpäin? Mitä jos ostaisitkin muutamien hyvien sytyttäjien läsnäoloa ja suuntaisit viestiäsi heidän kauttaan?

Ei kannata langeta seuraajien ostamiseen. Sen sijaan sijoita rahasi ja resurssisi oikeaan läsnäoloon sosiaalisessa mediassa. Älä osta bottipossua säkissä, edes joulun alla.

PS. Miltä sinusta itsestä tuntuisi, jos sinut profiileinesi myytäisiin?


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.