Sijaintisi on arvoltaan koko ajan kasvava asia, mikäli on uskominen hurjaa vauhtia kasvaviin paikkatietopalveluihin, kuten Foursquare (tunnetaan myös nimellä 4sq). Huhu kertoo, että myös Facebook on sulauttamassa lokaatioon liittyvää tekniikkaa olemassa oleviin ominaisuuksiinsa ja älypuhelimilla mobiilisurffaaminen GPS-mahdollisuuksineen auttaa tämän arvon kasvua.

Käytännössä loppukäyttäjälle esimerkiksi Foursquaressa ei ole kysymys mistään muusta kuin siitä, että hän kertoo missä on ja jakaa sen ystävilleen. Hän siis saattaa kertoa, missä yrityksessä hän on esimerkiksi kahvittelemassa ja hänen ystävänsä saavat sen tietoonsa. Mitä useampi kertoo paikkaan tulleensa, sitä paremmin paikan olemassa olo tietysti eteenpäin jakautuu – ilmaista promootiota! Toki siis kannattaa kannustaa asiakkaitaan kertomaan teidän liikkeessä käynnistään, kannustuksen voi tehdä vaikkapa lasinalusilla! Foursquaressa käyttäjiä ajaa myös sen pelimäisyys: erilaisista “suorituksista” saa merkkejä eli badgeja.

B2C-maailmassa, vähittäiskaupassa, mahdollisuudet ovat kirstallin kirkkaat ja niihin on tarttunut niin valtava ja sosiaalisen median hyvin hanskaava kahvilaketju Starbucks kuin huomattavasti pienempi hampurilaisravintola AJ Bombers. Starbucks tarjoaa alennuksia Foursquaressa kahviloihinsa usein sisälle itsensä tsekkaaville ja erilaisia badgeja suorittaville. AJ Bombers taas kasvatti myyntiään 110% järjestämällä Swarm-bileet eli antamalla 4sq-käyttäjille mahdollisuuden Swarm-badgen saamiseen. AJ Bombersin alueella oli tuolloin noin 300-400 palvelun käyttäjää, joista 161 osallistui kyseisiin bileisiin tulemalla paikalle – Swarmiin tarvittiin 50 henkeä. Yrityksillä on myös omia badgejaan, joiden keräily sekin epäilemättä ottaa tuulta etenkin kun ne ovat yleensä saatavissa vain rajallisen ajan! Kun yritys ottaa oman alueensa haltuunsa Foursquaressa, se saa työkaluja joilla seurata sisään tsekkaajien virtaa ja tilastoja: rakentuu tietokanta jota ei tavallisista ovesta kävijöistä välttämättä irtoa. Ja mitä voikaan tehdä sillä tiedolla, joka kertoo mistä asiakkaat olivat tulossa ja mihin he lähtivät? Hyödyllisen tiedon keruu on siis mahdollista.

Tällä hetkellä tällä palvelulla on 1,6 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti, joten kyse on edelläkävijöiden marginaalisesta joukosta. Kun yritykset kannustavat omissa liiketiloissaan toimimaan alennuksen saamiseksi (ja samalla yrityksen olemassaolosta kertomiseksi), käyttäjienkin määrä koko ajan nousee. Suomalaisia yrityksiä on kartalle pistetty käyttäjien toimesta eli monet isot yritykset ja pk-yrityksetkin ovat tässäkin sosiaalisessa mediassa ehkä jopa tietämättään, esimerkiksi Tampereen uutukaiseen Ikeaan on tsekattu sisään parikymmentä kertaa. Mitä lainkaan, jos jo valmiiksi halvoista Ikean lihapullista olisi tarjottu alennusta mikäli he tsekkaavat itsensä sisään?

Mahdollisuudet ovat olemassa myös B2B-maailmassa, sillä voithan tarjota firmanne osaamista aivan yhtälailla sisään tsekkaajan käyttöön kuin Starbucks voi tarjota halvempaa kahvia. Rajana on vain mielikuvitus: ideoinnissa alkuun pääsee case-esimerkkien avulla. Ryhdy miettimään asiaa, ehdit vielä etujoukkoihin.

Tulkaa piipahtamaan Zenton toimistolla keskustelemaan kanssamme miten voisimme teidän verkkoläsnäoloanne voimistaa, tsekatkaa ihmeessä sisään.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.