Alkuvuoden kirkkain nousija sosiaalisen median palveluista on ollut ehdottomasti Pinterest. Se on vähän niinkuin kaikkien kynnelle kykevien huulilla. Paitsi että sen käyttö on noussut, kiinnostus sitä kohtaan on kasvanut.

Pinterestin käyttö on selkeässä kasvussa

Minäkin olen yrittänyt antaa sinulle muutamia mahdollisuuksia Pinterestin käyttöön. Nyt haluan työntää Pinterestin sinun tapahtumamarkkinoijan ja näytteilleasettajan sosiaalisen median työkalupakkiisi.

Mitä tapahtumajärjestäjä tai näytteilleasettavat yritykset sitten voisivat Pinterestillä tehdä?

Kolme käytännön vinkkiä

Tähdet

Mitä esimerkiksi sosiaalisen median tapahtumapioneeri New York Fashion Week aikoo Pinterestillä tehdä? DNAinfo.comin mukaan Fashion Week valjastaa yksittäisiä muodin asiantuntijoita, kuten muotitoimittaja Nina Garcian ja bloggaaja Justin Livingstonin jakamaan inspiroivia asuja, asusteita, näkymiä ja ideoita edelleenjaettavaksi. Muodin suhteen ollaan hyvin Pinterestin käyttäjien oletetulla mukavuusalueella, mutta kuka sanoo etteikö 25-34 vuotias nainen olisi kiinnostunut vaikka roboteista, pörssikursseista tai auton rakentamisesta?

Ensimmäisenä käytännön vinkkinä siis: tee jostakusta oma Pinterest-tähtesi, oma esijakajasi! Valitse mieluusti joku, jolla on jo Pinterestissä seuraajia ja palvelun idea käytännössä hallinnassa.

Kehotteet

Vanha Zentoltakin tuttu totuus on, että sosiaalisen median käyttöön kannattaa kehottaa, sillä osallistuminen vaan tulee iisimmin kun käsketään. Kehotuksia kannattaa olla näytillä myös sosiaalisen median ja tietokonemaailman ulkopuolella: siinä oikeassa elämässä. Tämä pätee myös Pinterestiin!

Toinen käytännön vinkkini onkin siis yhdistää näytillä oleviin tuotteisiisi kyltti, jossa on tulosteena Pin it! -nappi ja ohjeet kuinka jakaa tuote Pinterestissä. Käytännössä pyydät siis kävijää kuvaamaan tuotteesi ja jakaamaan sen omilla boardeillaan, ja mielellään myös linkittämään tuotteeseen sinun sivuillesi. Voit korottaa panoksia teemalla “Pin it! to win it.” eli tekemällä jakamisesta kilpailun, jossa voittona on kyseinen tuote.

Lauseet

Sano mitä sanot, mutta jokaisessa puheenvuorossa tahtoo olla jotain inspiroivaa. Oli se sitten vaikka vain yksi lause, se voi olla jakamisen arvoinen. Yksi Pinterestissä jaettavista asioista onkin erilaiset lainaukset ja motivoivat lauseet. Tähän liittyen kolmas vinkkini sinulle on jakaa esiintyjiesi lausuntoja ennen tapahtumaa, sen aikana ja jopa sen jälkeen.

Luo itsellesi sopivan näyttävä ja tapahtumasi hengen mukainen kuvapohja lauseille ja ryhdy lataamaan Pinterestiin lauseita! Näin voit luoda muistoja myös edellisten vuosien tapahtumista tai vaikka arvuuttaa seuraajiasi: kuka viisaita puhunut onkaan tänä vuonna tulossa esiintymään?

Tapahtumien hyödynnettävissä olevan sosiaalisen median kirjo on laaja

Tarjolla on paljon muutakin kuin ne “jo perinteiset” Facebook, Twitter, LinkedIn ja YouTube. Pinterestin lisäksi mainittakoon tällä kertaa myös Eventon ensimmäisessä numerossaan lyhyesti mainitsema Spotify, jolla Flow Festival ja Pori Jazz esittelevät erilaisia soittolistojaan.

Kirsi vetää maaliskuussa yhdessä ExpoExpertin Maarit Balacin kanssa Procomilla tilaisuuden Sosiaalisen median mahdollisuudet tapahtuman järjestämisessä. Yritän ujuttaa Kirsin matkaan vinkkejä myös niistä palveluista, joita ei ihan heti tule ajatelleeksi.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.