Monet sosiaalisen median palvelut voi kytkeä ristiin keskenään, jolloin toiminen yhdessä palvelussa saattaa aiheuttaa viestimistä myös toisessa palvelussa. Tällainen on esimerkiksi Foursquare-tsekkausviesti Twitterissä, joihin tarttumisesta bloggasin taannoin.
Toiminnon jakautuminen palveluiden välillä voi perustua sinun valintaasi tai voit kytkeä jaon toimimaan automaattisesti aina. Palveluihin on yleensä yhdistetty lähinnä Facebook ja Twitter, mikä saattaa rajauksena harmittaa.
Onneksi on olemassa muutamia palveluita, jotka näyttävät kieltä noille kapeille Facebook- ja Twitter-rajauksille. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi IFTTT eli If This Then That sekä Zapier. Harmillisesti IFTTT:n ja Zapierin kanavista ei löydy (ainakaan vielä) Google+, mutta monia monia muita kanavia löytyy kytkettäväksi toisiinsa — Zapierissa esim. monia CRM:iä kuten Salesforce!
Jos [tätä], niin [tuota]!
Kuvittele, että käyttäisit paikkatietoihin perustuvaa Foursquarea työssäsi tsekataksesi itsesi asiakkaiden tiloihin. Syysi sisäänkirjautumiselle on ollut tähän asti lähinnä itsellesi kertyvä tsekkaushistoria. Voisiko tsekkauksistasi olla jotain markkinoinnillista hyötyä?
IFTTT mahdollistaa esimerkiksi Foursquare-tsekkauksiesi jakamisen automaattisesti LinkedInissä. Voisit siis teoriassa tehdä kirjautumisistasi hetkellisen työnäytteen.
Sinä itse vaikutat siihen, onko automatisoimasi viestintä vastaanottajalleen kuin tuhat kiloa suorakaiteenmuotoista rakennustarviketta niskaan vai oikeasti hyödyllistä informaatiota. Foursquare-tsekkauksenkin hyödyllisyys kasvaa huomattavasti, jos kerrot shout-ominaisuudessa jotain hyödykästä ja mielenkiintoista tyhjäksi jättämisen sijasta.
Reseptin luominen
IFTTT:ssä resepti luodaan vain muutamalla askeleella. (Kuvat ovat klikattavissa suuremmaksi.)
Reseptin luominen alkaa kohdasta [tätä] eli [this]:
Valitse ensimmäisenä palvelu, josta haluat jakaa “tapahtuman” toisaalle. Minä valitsin esimerkkiini Foursquaren:
Seuraavassa portaassa valitset mikä kyseiseen palveluun tehtävistä toiminnoista laukaisee jakamisen. Eri palveluissa laukaisimet ovat erilaisia:
Viimeistele jakaminen:
Siirry sitten reseptin [tuota]-osaan, eli [that]iin:
Nyt voit valita palvelun, johon jakaminen tapahtuu. Minä valitsen esimerkiksi LinkedInin:
Valitse seuraavaksi toiminto, joka tapahtuu laukaisimen kytkeytyessä. Nämä toiminnot vaihtelevat palveluittain:
Viimeistele toiminto. Esimerkiksi tässä tapauksessa pääsisit vaikuttamaan viestiin jonka jaat, minä korostaisin Shoutin osuutta nostamalla sen ensimmäiseksi viestissä:
Toiminnon viimeisteltyäsi resepti on valmis. Sinun ei tarvitse kuin aktivoida se käyttöön:
Tekemistäsi resepteistä kertyy IFTTT:ssä reseptipankki, jossa voit esimerkiksi keskeyttää toiminnon automatiikan. Tämä tulisi kyseeseen tässä esimerkkitapauksessani vaikka silloin, jos lähdet lomamatkalle etkä halua Foursquare-kirjautumisiasi jakaa seikkaillessasi museoissa, teattereissa, urheilutapahtumissa ja vaatekaupoissa:
Eihän ollut turhan hankalaa?
Ennen kuin riemastut ja automatisoit koko sosiaalisen median elämäsi, lue kuitenkin tämä blogi vielä loppuun.
Muutamia olennaisia asioita muistaa
Pidä huolta siitä, että et vain spämmää samaa viestiä joka palveluun, vaan tarjoat yleisöllesi hyötyä. Vaikka saman viestin automatisoiminen moneen palveluun on mahdollista, se ei tarkoita että niin pitäisi tehdä.
Hanna P bloggasi kuinka kiilataan tykkääjien uutisvirtaan esimerkiksi Facebookissa. Tuohon Hannankin mainitsemaan EdgeRank-algoritmiin vaikuttaa se, tuleeko viestintä Facebookin omasta työkalusta (tilapäivityskenttä) vai kolmannen osapuolen sovelluksista, kuten tämä esittelemäni IFTTT.
Tee siis mieluummin tarkoin harkittuja automatisointiliikkeitä.