Sisältömarkkinoijaa viedään kuin pässiä narussa. Facebook ja Google vetelevät naruja omien, uusien algoritmiensa avulla.

Avainsanoilla ei enää perinteisessä mielessä pärjää. Siksipä sisältömarkkinoijan tehtävänä on selvittää, miten kumipallona asiakkaan luokse pompin eli millaisilla sisällöillä juuri nyt menestyn verkossa?

Tämänhetkinen mantra kuuluu: tänään menestyn verkossa laadukkailla sisällöillä.   

Ja heti herää kysymys, mitä tarkoitetaan laadukkailla sisällöillä? Ennen sen asian avaamista kertaan vielä hieman sisältömarkkinoinnin ideaa: päämääränä on myydä palveluja tai tuotteita ja keinona on laadukas sisältö. Toisin sanoen markkinoijan tärkein tehtävä on palvella (potentiaalisia) asiakkaita kiinnostavan ja hyödyllisen sisällön avulla.

Vievätkö palvelut sinua kuin pässiä narussa?
Public Record Office of Northern Ireland

Miten sisältöni löydetään?

Sisältö ei ole verkossa laadukasta, jos sitä ei kukaan, varsinkaan omat kohderyhmäsi löydä. Kiinnostavuuden, hyödyllisyyden ja löydettävyyden lisäksi sisällön rakenne ja sen helppo jaettavuus ovat avaintekijöitä.   

Miten sitten aikuisten oikeesti ja käytännössä voit huolehtia, että sinun julkaisemasi sisältö on riittävän laadukasta ja leviää mahdollisimman monelle? Lopultahan se selviää aina toimimalla ja kokeilemalla oman yleisön kanssa.

Tässä kuitenkin kootusti muutamia perusasioita, käytä näitä vaikka tarkistuslistana:

  • Keskity palvelemaan asiakkaita
    • Millä keinoilla voit ratkaista asiakkaan ongelman?
  • Kirjoita lyhyesti ja selkeästi
    • Asiakkaalla ei aina ole aikaa lukea pitkiä tekstejä
  • Pidä tekstin rakenne helposti silmäiltävänä  
    • Pidä kappaleet lyhyinä, käytä väliotsikoita ja luetteloita
  • Opettele osuva otsikointi
    • Osuvalla otsikolla vedät yleisön huomion heti puoleesi ja erottaudut muista    
  • Tehosta sisältöä eri elementeillä
    • Hyödyllisen tekstin ohella käytä kuvia, videota, audiota, arvosteluja ja kommentteja liittyen tuotteeseen
  • Tee sisällöstäsi helposti jaettavaa
    • Huolehdi, että  sisältösi yhteydestä löytyy tarvittavat jakonapit ja aseta ne tekstin yläosaan, otsikon alle

Muitutuksena vielä, että Googlen uusi algoritmi arvioi monimutkaisella systeemillään sisällön luotettavuutta, relevanttiutta (asiaankuuluvuutta) ja tärkeyttä. Verkkosisällöt rankataan “tärkeysjärjestykseen” näiden kolmen muuttujan mukaan.

Googlen algoritmista voit lukea lisää mm. Hanna T:n blogikirjoituksesta: 5 asiaa, joilla huomioit Googlen sisällöissäsi


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.