Ole hyvin lyhytsanainen tai kerro pitempi tarina. Käytä oikeankokoisia kuvia. Valitse se suurempi fontti. Näillä kaikilla asioilla on väliä, kun viestit somessa.

Sosiaalinen media on mullistanut viestinnän lakeja ja pakottanut kerrontaamme muuttumaan yhä tiivimpään, sähkösanomatyyliseen suuntaan. Muutos alkoi jo tekstiviesteistä, jotka ovat pysyvästi vaikuttaneet koko kieleen ja viestintään.

Tietysti sillä on syynsä, miksi verkossa pitää viestiä tietyllä kaavalla ja miksi koolla, merkkimäärällä tai rakenteella on väliä. Tärkeintähän on saada (oikean) yleisön huomio vedettyä puoleensa. Ja tutkitusti yleisö reagoi parhaiten tietyn mittaisiin viesteihin tai tietynlaisiin kuviin.

Lisäksi hakukoneet indeksoivat paremmin sisältöjä, joilla on selkeä, tietynmittainen rakenne, lyhyet otsikot, väliotsikot jne. Ja tietysti sellaista tekstiä on helpompi lukea. Kaiken kaikkiaan koolla ja myös muodolla on siis väliä.

Kun kirjoitat tekstiä verkkoon, esimerkiksi blogia, niin voit soveltaa seuraavaa ohjetta:

  • Korkeintaan 50 merkkiä otsikkoon
  • Kolme lausetta kappaleeseen
  • Kolme kappaletta per väliotsikko
  • Isot fontit ja näyttävät kuvat

Kun puhutaan viestien koon merkityksestä somepalveluissa, niin eri tutkimukset kertovat, että Facebookissa kannattaa olla joko lyhyt- tai pitkäsanainen. Esimerkiksi someguruna tunnettu Guy Kawasaki ohjeistaa, että tilapäivitys, jossa on n. 8 sanaa näyttävän kuvan kera saa yleisön reagoimaan parhaiten.

Guy Kawasakin päivitys

Yleisön reaktioiden lisäksi pitää Facebookissa ottaa huomioon algoritmi, joka määrää kuinka moni tykkääjä sinun postauksesi näkee. Ja FB:n algoritmi elääkin sitten ihan omaa elämäänsä eli välillä painottaa lyhyitä, välillä pitkiä postauksia, välillä kuvia ja välillä linkkejä. Eli algoritmiin liittyen FB ei paljasta, minkä pituisia tekstejä nyt kannattaa postata ja kuvien koolla ei ole merkitystä.

Toinen esimerkki on TrackMaven, joka on tutkinut että tilapäivitys, jossa on 180 (!) sanaa toimii nimenomaan Facebookissa parhaiten.

Sanamäärän ja vuorovaikutuksen keskenäinen suhde TrackMavenin tutkimuksessa
Lähde TrackMaven

Tästä on hyvä esimerkki myös Sisä-Suomen poliisin Facebook-sivu, jossa erityisesti tarinamuotoiset pitkät päivitykset saavat yleisön sankan suosion:

Sisä-Suomen poliisilaitoksen päivitys

Kuvien koot muuttuvat sosiaalisen median palveluissa aina kun palvelut pesevät kasvojaan, eli aika usein. Tästä esimerkkeinä Facebook sekä Twitter, jotka molemmat ovat muuttaneet ulkoasujaan ja samalla kuvien kokoja tämän vuoden aikana.

Kuvien koolla on merkitystä ja lataamalla oikean kokoisen kuvan varmistat parhaan mahdollisen laadun. Tässä on listattuna tilapäivityskuvien suositeltavat koot, eli minkä kokoisia kuvia kannattaa eri palveluissa postata:

  • Instagram 640 x 640 pikseliä
  • Pinterest 735 x 1100 pikseliä
  • Facebook 940 x 788pikseliä
  • Google+ 800 x 600 pikseliä
  • Twitter 1024 x 512 pikseliä

(Lähde: Peg Fitzpatrick ja Guy Kawasaki)

Tässä vielä toinen tuore listaus, joka toimii mainiosti myös manuaalina. Voit helposti tarkistaa minkä kokoiset kuvat, myös profiilikuvat eri somepalvelussa parhaiten toimii:


Lähde: Insight180


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.