Tuore Kauppalehti kirjoittaa iskevästi tai paremminkin uhkaavasti että “Löydä Facebook tai kuole”. Tämä otsikko on suunnattu nimenomaan yrityksille ja perustuu väittämään, että yritys ei pärjää ilman läsnäoloa siellä missä asiakkaat ovat. Ja faktahan on, että Facebookissa on Suomessa jo reilusti yli miljoona ja maailmanlaajuisesti lähes 400 miljoonaa potentiaalista asiakasta.

Lehti tietysti haluaa provosoida tai herätellä lukijoita, mutta verkkoviestinnän konsultti tai sosiaalisen median kouluttaja tuskin saisi yrityksiä tulemaan mukaan Facebookiin uhkailemalla. Suomessa on vielä paljon yrityksiä, jotka eivät tunne eivätkä osaa hyödyntää sosiaalista mediaa viestinnässä ja markkinoinnissa. Jo pelkkä termi sosiaalinen media tai yhteisöllinen media herättää monissa ahdistusta. Paras keino tuon ahdistuksen purkamiseen on ottaa selvää asiasta. Pelkät potentiaaliset asiakasmäärät eivät vielä motivoi riittävästi. Yritysten täytyy saada konkreettisia vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin: miksi mukaan sosiaaliseen mediaan, onko tämän toimialan yrityksen järkevää osallistua sosiaaliseen mediaan, mitkä sosiaalisen median palvelut sopivat omalle yritykselle parhaiten, mikä on yrityksen Facebook-sivun hyöty tai tarkoitus, miten hoituu sivujen ylläpito ja sisällöntuotanto ja miten mitataan sosiaalisen median toiminnan tuloksia?

On tietysti toimialoja, joille sosiaalinen media soveltuu erityisen hyvin, kuten b to c yritykset, joille tärkeää on asiakkaan osallistaminen ja palkitseminen tai myyntiorganisaatiot, jotka tarvitsevat helppon ja nopean kanavan sisäiseen viestintään myyjien kanssa. Mikä muu media soveltuisi siihen paremmin kuin yhteisöllinen media?

Kysymyslista on pitkä. Tärkeätä olisi kuitenkin poistaa peikkoja ja kylvää myönteistä asennoitumista, innostaa yrityksiä miettimään, mitä sosiaalisen median palveluita tai työkaluja he voisivat oikeasti hyödyntää. Yrityksille täytyy antaa tarpeeksi käytännönläheistä tietoa ja hyviä esimerkkejä. Vastaus voi lopulta olla myös kielteinen, mutta hyvä mieli jää siitä, että on kuitenkin perehtynyt asiaan.

Sosiaalinen verkkoviestintä voi parhaimmillaan olla todella vaikuttavaa. Ja tämä vaikuttavuus ei ole suhteessa yrityksen kokoon. Sosiaalisessa mediassa aktiivisen pienen yrityksen jalanjälki voi olla samankokoinen kuin kuin aktviisen pk-yrityksen tai pörssiyrityksen. Missä muussa mediassa se olisi mahdollista?

Lisää zentolaisten vastauksia ja pohdintoja liittyen sosiaalisen median hyödyntämiseen yrityksissä on luvassa seuraavissa blogeissa.

Categories: Blogi

Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.