“Miten saada lisää seuraajia Twitterissä?” Kysymys on ehkä vanha ja hiukan väsynytkin, mutta edelleen jossain asiantuntijaviestinnänkin tilanteissa relevantti.

Seuraajaluvut ovat läpi sosiaalisen median palveluiden ylipäätään hieman sellaisia turhamaisuuslukuja. Esimerkiksi LinkedIn-kontaktien määrän ei pitäisi olla se merkittävin tekijä siinä syntyykö asiantuntijaviestinnästäsi kauppaa tai muita tuloksia. Jos kuitenkin tavoitteena on vaikkapa ajatusjohtajuus, on aivan selvää, että siinä uskottavuutta punnitaan myös kontakti- ja seuraajamäärien avulla: onko kukaan antautunut ajatuksiesi johdettavaksi?

Eräs henkilökohtaisessa asiantuntijaviestinnän valmennuksessa oleva asiakkaani on juuri tällaisessa tilanteessa tavoitteidensa kanssa: hän haluaa tulla tietyn asian ajatusjohtajaksi ja kokee sen vaativan myös laajempaa verkostoa. Hän oli lähtötilanteessa joissain sadoissa ja hänen johtoajatuksensa olisi hyvä kuulua tuhansille ja taas tuhansille, joten olen taipuvainen olemaan samaa mieltä verkoston kasvun tarpeellisuudesta.

Siispä hän asetti itselleen numeerisen tavoitteen ja olemme yhdessä miettineet kuinka hänen on mahdollista päästä siihen. Pistin hänet tekemään toistuvia harjoituksia.

Lisää seuraajia Twitterissä tms. saa olemalla systemaattinen tavoitteissaan

Selkeyttääkseni hänen tehtäväänsä tein hänelle pistekortin, jossa tavoitteena on kerätä 5 pistettä päivässä. Pisteen saa tietyn tehtävän suorittamisesta kunnialla ja tehtäviä on 5 eri lajia.

Tämä pistekortti on toki leikkimielinen, mutta antaa suuntaa siihen systemaattiseen tekemiseen.

Kuvassa pistekortti, jonka tehtävien avulla hankitaan lisää seuraajia Twitterissä

Käytin itse vuosia sitten tämän kaltaisten tavotteiden kanssa jo edesmennyttä Meshfiren Ember-palvelua. Se antoi käyttäjänsä asettaa tavoitteen, kuten 25 uutta Twitter-seuraajaa seuraavan 14 päivän aikana ja sitten se antoi seuraavanlaisia päivätehtäviä suoritettavaksi:

  • seuraa Emberin ehdottamia tahoja
  • karsi ja blokkaa Emberin ehdottamia tahoja
  • vuorovaikuta Emberin ehdottamien tahojen julkaisuihin
  • viesti Emberin karsimiin aiheisiin
  • vastaa Emberin valikoimiin keskusteluihin

Nyt tietysti valintoja pitää tehdä itse, mutta muuten pistekortin tehtävät kulkevat samaa Emberin viitoittamaa latua.

Testailin itsekin tuota pistekorttia järjestelmällisesti 14 päivän ajan ja ilokseni sainkin 75+ hyvää tyyppiä verkostooni. Niin ikään asiakkaani on onnistunut kartuttamaan verkostoaan.

Ei se seuraajien määrä, vaan niiden asettamiesi tavoitteiden määrittämä laatu

Asiantuntijabrändin ja ajatusjohtajuuden onnistuminen on hyvin pitkälle omasta tekemisestä ja valinnoista kiinni. Tämä pätee myös seuraamisasioihin, ainakin osittain.

On oleellista huomata, että et sinä asiantuntijaviestijänä halua seuraajaksesi ketä tahansa, vaan tietenkin tavoittelemiesi kohderyhmiesi edustajia. Lisää seuraajia Twitterissä saa muun muassa seuraamalla itse tahoja ja siinä seuratessa kannattaa tehdä tietysti hyviä valintoja. Ne hyvät valinnat toivottavasti palauttavat palveluksen sinulle!

Mistä on omat hyvät seuraamisvalinnat tehty? No, suosittelisin tarkkailemaan esimerkiksi kilpailijoiden tuoreita seuraajia ja heidän sosiaalista aktiivisuuttaan. Mitä suuremman mittakaavan tavoitteet, sitä paremmin kannattaa varmistella se seurattavien oma sosiaalinen vaikuttavuus etenkin sen sinun valitsemasi aihealueen piirissä.

PS. Jotain tämän kaltaista systemaattiseen päivittäiseen toimintaan ohjaamistahan voisi kokeilla myös asiantuntijoille jaettavassa someohjeessa, etenkin siinä huoneentauluversiossa. Tietysti siinä kannattaa ottaa huomioon ettei kaikkien tavoitteet ole samoja keskenään, eli esimerkiksi noita numeroita pitäisi saada täyttää itse! Onneksi meidän kanssa someohjeista tulee vaikka täydennettäviä 😉


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.