Miten voisit edesauttaa julkaisujesi jakamista sosiaalisessa mediassa?

Jokaisella alalla julkaistaan aika ajoin erilaisia raportteja, kirjoja ja muita julkaisuja. Näin tapahtuu sosiaalisen mediankin parissa.

Esimerkkeinä nostettakoon taannoin julkaistu EVA:n Suora yhteys -raportti sekä keskiviikkona 25.5. julkaistu Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan kirja Silmät auki sosiaaliseen mediaan (PDF). Molemmat ovat kokonaisuudessaan ladattavissa verkosta ilmaiseksi.

Vaikka kumpikin käsittelee sosiaalista mediaa, ei kummankaan julkaisun ilmaiseksi ladattavassa PDF:ssä ole hyödynnetty sosiaalista mediaa. Miksi?

Kehota jakamaan julkaisusi

Kun sinä julkaiset jotain, haluathan sinä sen tulevan luetuksi, katsotuksi tai kuulluksi?

PDF (Portable Document Format) on siitä hyvä formaatti jakaa kirjallinen julkaisu, että se mahdollistaa myös vuorovaikutteiset toiminnot (videota PDF:n sisällä!) ja eritoten hyperlinkit. Tänä päivänä nuo ominaisuudet kannattaa ehdottomasti hyödyntää!

Älä haaskaa lukijan aikaa lähes tyhjällä nimiösivulla tai ainakaan useilla sellaisilla!

 

Kumpi on parempi? Tyhjähkö nimiösivu vai toimintaan kehottava kirje kirjoittajalta?

 

Tee näin:
(eli tee niinkuin Social Media Examinerin Michael Stelzner tekee esim. 2011 Social Media Marketing Industry Reportissa):

  • Kirjoita heti kannen jälkeiseksi sivuksi kirje kirjoittajalta tms.
  • Kerro ihan suoraan mikä on julkaisun tarkoitus ja mihin tarpeisiin se vastaa
  • Pyydä sitä lukijaa, joka kokee saavansa arvoa julkaisustasi jakamaan sitä työkavereilleen, asiakkailleen jne. Anna suora linkki alkuperäisen julkaisun sivulle ja pidä huoli siitä, että tuolla sivulla on asiaankuuluvat jakamistavat.
  • Laita kirjesivulle myös näkyvä tweettaamiseen kehoittava nappi, joka on linkki tarkasti esikirjoittamaasi tweettiin Twitterissä
    • esikirjoita tweettiin ainakin: RT (eli retweet), Twitter-käyttäjätunnuksesi muotoa @nimimerkki, julkaisun nimi ja linkki, josta julkaisun saa
    • älä unohda 140 merkin määrää ja sitä, että mitä lyhyempi viesti on sitä paremmin siinä on tilaa retweettaajien kommenteille
    • avainsana “ilmainen” ei välttämättä ole ollenkaan pahaksi
  • Lisää kirjeen loppuun myös kehotus osallistua keskusteluun julkaisun tai julkaisijan Facebook-sivulla, älä unohda linkkiä!

Painettavassa versiossa kunnollisella nimiösivulla on suurempi merkitys, mutta verkossa merkitys on toimintaan kehottamisella! Tee siis paino- ja verkkoversiot ihan reilusti vaan erilaisiksi. Lisäinformaatiota asiasta voit tarvittaessa tilata meiltä.

Hyödynnä myös julkaisun viimeinen sivu: miten olisi muutama sana kirjoittajasta, linkit hänen Twitter-, Facebook- ja LinkedIn-profiileihinsa, yhteystiedot ja uusi kehoitus tweetata tietoa julkaisustasi? Anna tässäkin lukijalle mahdollisuus jatkaa eteenpäin teidän julkaisujenne ja toimienne parissa.

Erilaisilla kirjallisilla julkaisulla on netissä muutenkin jalansijaa vaikka kuinka. Mitäs jos Facebook-sivullanne tervetulleeksi toivottavalla minisaitilla lupaisit tykkääjäksi liittyville ilmaisen ekirjan? Näin tekee tällä hetkellä esimerkiksi LimeCuda.

Ja ei, julkaisun aiheen ei tarvitse olla sosiaalinen media jotta se voisi hyödyntää sosiaalista mediaa.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.