Anna mahdollisuus, kannusta äläkä painosta!

Hanna P:n edellisessä casehaastattelussa tulivat esille Pauligin työntekijät somelähettiläinä. Tuona julkaisupäivänä olin itse vetämässä Tampereen Kauppakamarilla Tehosta B2B -markkinointia ja myyntiä somen avulla -kurssia ja sielläkin tuli aiheesta puhe. Kuinka työntekijät saisi houkuteltua mukaan sosiaalisen median markkiointitoimiin ja siten myyntityöhön? Martti ehdotti pakottamista…

Olen aiemminkin ohjeistanut kevyen pakottamisen tiellä ja nyt haluan antaa sinulle jälleen yhden lisävälineen.

Tee sisäinen kamppanja — saavuta ulkoisesti paremmin

Käytä sisäistä uutiskirjettä jakamiseen kannustavana välineenä

HootSuiten avainnipussa yksi avain työtekijöiden (650 tiimiläistä) käyttämiseen sosiaalisen median markkinnoissa on tämä: työntekijöille laitetaan "hälytys" tärkeistä jakokelpoisista uutisista ja asioista. Tuon hälytyksen yhteyteen upotetaan valmiiksi kirjoitettuja viestejä ja tehdään niiden jakaminen mahdollisimman helpoksi eli jakonappulat mukaan.

Käytännössä esimerkiksi avoimesta työpaikasta kertovassa kampanjassa henkilöstötiimi lähettää koko yritykselle yksinkertaisesti sähköpostiviestin. Tämä viesti sisältää esikirjoitettuja tweettejä sekä lyhyitä jakokelpoisia mainostekstejä Facebookia ajatellen.

These emails contained pre-approved sample Tweets and short shareable blurbs for Facebook about the upcoming event. With just a few clicks, members of our staff who opted to participate were able to share this news with their own followers, extending our reach well beyond office walls.
– Ryan Holmes, How to Build an Instant Social Media Following For Your Company 22.10.2014

Osallistumisen vapaus on vastaanottajalla. Hänelle on annettu kannustusta ja valmiiksi kirjoitettuja viestejä, sekä kenties myös yksityiskohdat jotka sisällyttää itse kirjoitettavaan viestiin.

Kun viesti tulee suoraan sähköpostiin, ei tarvitse jännittää löytävätkö kaikki viestin intrasta tai Yammerista tai mikä ikinä onkaan käytössä. Toki joku on saattanut elämässään jo onnistua irtautumaan sähköpostista, mutta sellaisten ihmisten määrä on marginaalinen.

Miltä työntekijöitä jakamiseen kannustava sähköpostikirje voi näyttää?

Eli työntekijöiden — olivat he vannoutuneita työntekijälähettiläitä tai eivät — kannustamisessa voi käyttää vaikka uutiskirjesovellusta.

Zenton ja meidän asiakkaidemme suosima MailChimp mahdollistaa valmiiksikirjoitettuihin tweetteihin Tweet-nappulan sijoittamisen. Napin painallus on jo heti helpompaa kuin viestin kopioiminen ja liittäminen!

Lavastin oheiseen kuvaan tilanteen (kumma juttu, ettei muutaman hengen valmennuskioskissa tarvitse erikseen tälläisiä kirjeitä), jossa Mailchimpillä on lähetetty hienostelematon kannustuskirje.

Kaikille organisaation työntekijöille voidaan lähettää oma sisäinen uutiskirje, joka sisältää viestiaihiot kampanjasta.
(Tässä tapauksessa kuvitteellista) työpaikkaa voisi työntekijöiden kautta kampanjoida tälläisellä kirjeellä.

Jaettavaksi tarjottava asiahan voi siis olla jotain muutakin kuin avoin työpaikka. Se voi olla esimerkiksi organisaationne järjestämä seminaari tai  kampanjan sijasta ihan vaan kooste kuluneen viikon sisältömarkkinoinnista, koska vaikkapa blogien jako kaipaa boostia erityisesti 3 päivää julkaisun jälkeen. Ole kirjeessä tehtävänannon suhteen selkeä, ettei se ole itse se kirje mitä jaetaan eteenpäin.

Valikoitujen viisauksien tweettaamista voit helpottaa vaikka Click to Tweetillä tai Mailchimpin omalla Twitter-tagilla. Mailchimpissä Tweet-nappula valmiilla tekstillä onnistuu lisäämällä seuraavan koodin (kaikki tähdet, välilyönnit jne. kuuluvat asiaan, teksti pienellä) ihan siihen perustekstikohdan perään kirjeessä:

*|TWITTER:TWEET [$text=tähän esikirjoitettu teksti]|*

Facebookin suhteen homma menee turhanpäiväisesti työläämmäksi, joten suosittelen ihan vaan kirjoittamaan valmiita tekstejä ja lyömään mukaan "kopioi tästä" kehoitteen. Tsekkaa kuitenkin mitä erilaisia sosiaalisen median koodeja Mailchimpillä on tarjottavanaan, jos tästä nimenomaisesta välineestä innostut.

Täytyykö työntekijöille tarjota jokin porkkana?

Tarvitseeko mukana olla jotain erillistä porkkanaa? Minun mielestäni ei.

Jos jokaisessa jakotarpeessa on pakko keksiä jotain palkintoa, ollaan hyvin äkkiä pulassa. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö jotain konkreettista palkintoa voitaisi käyttää jonkun extraspesiaalijännän ja tuikitärkeän ison asian kohdalla. Silloin koko jakamisesta voisi jo tehdä organisaation sisäisen kilpailun.

Minulle itselleni paras porkkana on tieto siitä, että minun työntekijälähettiläänä toimimiseni tekee edustamastani yrityksestä näkyvämmän. Näkyvyys taas tekee yrityksen palveluista (ja ehkä juuri minun työpanoksestani) tilatumpaa eli näkyy viivan alla. Mikä sinulle itsellesi on sopiva porkkana?

PS. Mainittu Mailchimp mahdollistaa myös uusien blogiartikkelien tarjoamisen suoraan lukijoiden sähköpostiin, eli siinä missä sinä voit tilata tämän Zento-blogin sähköpostiisi, voit Mailchimpilla tarjota myös oman blogisi tilattavaksi 😉


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.