Tätä kirjoittaessa on Helsingissä parhaillaan menossa Sellbranchin Twitter Brunch Seminar, eli brunssiseminaari Twitter-teemalla. Rehellisesti sanottuna olin tapahtumasta totaalisen tietämätön — en ilmeisesti kuulu jollekin elintärkeälle postituslistalle — ja aiheen huomioiden minua hämmentää ennakkopöhinän puute.

Tapahtuman #hellofinland-hashtagilla nimittäin aihetta koskevaa viestintää ilmaantui eetteriin vasta edellisenä päivänä, eikä sekään ollut mitään tapahtuman markkinointia. Sitä ennen #hellofinland-tägiä oli käytetty ihan toisissa tarkoituksissa harvaseltaan.

#hellofinland-hashtagilla oli hivenen ennakkopöhinän puutetta

Totta hemmetissä olen kateellinen ilmaisesta aamiaisesta (ei se ilmaista olisi ollut, matkustaminen Tampereelta isolle kirkolle maksaa), mutta ennen kaikkea olen huolissani: Twitter-tapahtuma, josta ei etukäteen osata pöhistä Twitterissä? Jos nyt satut olemaan järjestämässä tapahtumaa, niin tässä muutama ajatus siitä ennakkopöhinän luomisesta.

Tee tulosta jo tapahtuman ennakkopöhinällä

Nosta tapahtuman hashtag aallonharjalle

Kun tapahtuman somepöhinän mitta on muutenkin rajallinen, niin ainakin järjestävän tahon sietää ottaa siitä kaikki irti. Ja miksei myös tavoitteellisena osallistujana voisi itsestään ennakkopöhinöillä vähän tehdä numeroa.

Hashtagin trendikkyys pitäisi saada koholle jo ennen tapahtumapäivää, tässä näkymää Tagboardista. 90 asteen kulman sijasta nouseva aalto olisi hyvästä.

Ennakkopöhinän puute näkyi myös trendissä

1. Tee tapahtuman hashtag erittäin selväksi

Hashtagien mainostaminen on vuosien saatossa parantunut merkittävästi, mutta silti muistutan asiasta. Kun olet tapahtumallesi kehittänyt helposti muistettavan ja kirjoitettavan (unohda se alaviiva!), lyhyen (optimimitta 6 merkkiä) ja uniikin (hae vaikka Tagboardilta sitä ennen päätöstä) hashtagin, tee siitä sen jälkeen numero.

Tuo hashtag esille

  • Tapahtumakutsussa (voit kannustaa vaikka sopimaan hashtagin parissa #taskulounas-treffejä)
  • Tapahtuman verkkosivulla (nosta esille sitä hashtagilla jaettua sisältöä myös)
  • Sosiaalisen median profiileissa erimuotoisina tilapäivityksiä
  • Sosiaalisen median profiilien kansikuvissa, ja ehkä profiilikuvissakin
  • Kehoita puhujiasi ja muita esiintyjiäsi sisäisellä kampanjalla käyttämään hashtagia omissa viesteissään
  • Juurruta hashtag työntekijälähettiläidesi mieliin
  • Tägää omia viestejäsi sillä

Mitä tahansa teetkin, sen syrjään mahtunee mukaan se hashtag. Ihan koko ajan.

2. Osallista yleisö päätöksentekoprosessiin

Ennakkopöhinää saa aikaiseksi silläkin, että otat yleisön mukaan tekemään päätöksiä. En nyt tarkoita sitä, että tapahtuman järjestäjien FB-ryhmä avataan koko kansalle, vaan pieniä äänestyksiä sopivista aiheista.

Siinä kanavassa, jossa haluat ennakkopöhinää syntyvän, äänestytä kahdesta puheenaiheesta tai puhujasta suosikit. Kerää ennakkokysymyksiä yleisöltä puhujille ja niin edelleen. Pidä koko ajan tapahtuman hashtag mukana!

3. Kannusta ennakkoverkoistoitumiseen

Etenkin nuo tavoitteelliset osallistujat ovat menossa tapahtumaan sekä oppimaan uutta, että verkostoitumaan. Jos vaikka ihan tapahtuman kutsussa ja/tai mainoksissa kehotetaan kertomaan hashtagilla osallistumisesta, voidaan osallistujat lyödä järjestäjän Twitter-listalle ja muutenkin näkee kuka muu on osallistumassa. Ehkä rohkaistutaan seuraamaankin noita muita.

Raskaan sarjan tapahtumassa voi olla joku tapahtuman yhteisösivu, josta näkee paitsi osallistujat, myös heidän viestintäänsä — esimerkkinä vaikka Evolero. Pidä se hashtag tiukasti esillä jatkuvasti!

Ennakkopöhinän ideana muun muassa markkinointi

Yksi tapahtuman järjestämisen tausta-ajatuksista on epäilemättä oman viestin leviäminen, en epäile yhtään etteikö Sellbranch hakenut muun muassa omien Twitter-seuraajiensa sekä asiakkaidensa määrän kasvua tällä aamuseminaarillaan. Livetweettaajillahan sitä levikkiä haetaan, joten ennakkopöhinä kannattaa saada aikaiseksi, vaikka varsinainen tapahtuma olisikin vain rajatulle joukolle. Ennakko- ja etäosallistujien olemassaolokin tuottaa tulokseksi osallistumista ja siten seuraajia järjestävälle taholle!

Tässä ei markkinoida vain tapahtumaa, vaan sen järjestäjiä, sen puhujia, sen aiheita, sen oppeja ja kyllä, myös sen yleisöä. Siksi ennakkopöhinän pitäisi olla vain ja ainoastaan hyvästä tulokselle. Sellbranchin seuraajakehitys näyttää lähteneen kuluneen viikon aikana jyrkempään kasvuun Twittercounterin mukaan, olisiko nousu jyrkempi jos ennakkoon olisi kohistu enemmän?

Sellbranchin Twitter-seuraajakehitys

PS. Livetweettien perusteella tämän kyseisen tapahtuman anti koostui siitä, että Twitteriä kannattaa käyttää ja kampanjacaseista kuten Huawei Twitterliiga ja Somekokki, jos uteliaisuutesi heräsi.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.