Visuaalinen informaatio prosessoidaan aivoissa 60 000 kertaa nopeammin, tiesitkö sen?

Kuinka Pinterest ohjaa verkkosivullesi -blogaukseen upotin pinnauksen, josta saat osviittaa siitä miten kuvaa voidaan optimoida Pinterestiin. Eli mitkä kuvan ominaisuudet tekevän siitä mahdollisimman repinnattavan, uudelleen jaettavan.

Tänään ajattelin jatkaa kuvien parissa ja antaa sinulle Twitteriä koskien kuvavinkin. Nimittäin Twitter muutti viestivirtaansa niin, että kuvat ovat entistä paremmin esillä ja sekös meille markkinoijille sopii. Kun hyvin visuaaliset aikajanat tulivat Facebookissa käyttöön, vuorovaikutuksen määrä kasvoi 65 %. Mitähän käy vuorovaikutuksen määrälle nyt Twitterissä?

Tehosta Twitter-kuviasi

Mitä kuvista näkyy Twitter-virrassa?

Viestien virrassa tweetin yhteydessä kuvasta näytetään osa ja seuraaja voi laajentaa viestin kuvineen täyteen kokoon klikkaamalla. Kuten tässä vinessä demonstroidaan:

Tuon kuvasta esillä olevasta kohdasta sinun tulee tietää erityisesti nämä

  • sen koko on 547 x 273 pikseliä
  • ja se näytetään täsmälleen ladatun kuvan keskeltä.

Suosittelisin, että lataat vähintään tuon kokoista kuvaa (etenkin leveys!) ja jos haluat näyttää heti virrassa mahdollisimman paljon, pysyt tuossa mittasuhteessa 2:1.

Tai sitten aktivoit ihmiset laajentamaan kuvan! Sillä viestin laajentaminen ja koko kuvan katselu ovat reaktioita, jotka vaikuttanevat viestin suosioon Twitterin algoritmeissä (vastatuksi tulemisen, retweettaamisen ja suosikiksi merkkaamisen ohella).

Miten aktivoin laajentamaan kuvan?

Erinomaisen esimerkin tästä laajentamisesta antaa Spotify tilillään. Kerro kommentilla millaisiin esimerkillisiin suorituksiin sinä olet törmännyt. Tässä näet kaksi kuvaa yhdestä ja samasta heidän tweetistään:

Spotifyn tweetti virrassa
Ensimmäinen kuva on virrasta, ennen kun klikkaat kuvaa tai Laajenna-linkkiä.

Spotifyn tweetti laajennettuna
Toisessa kuvassa laajennus on auki ja kuva kasvaa täyteen mittaansa.

Mikä tekee Spotifyn tweetistä erinomaisen esimerkin?

Värilliseksi sävyttämäni osa kuvasta on se, mikä näkyy heti virrassa. Siinä on selkeästi esitetty aktivoiva kysymys, mutta kysymyksen vaihtoehdot ovat laajennuksen takana piilossa. Tämä on kuvasta se 547 x 273 pikselin kokoinen osio, kun koko kuva on 547 x 547 pikselin neliö tässä tapauksessa.

Esikatselu

Aktivoivat asiat:

  • Kysymys, jossa 2 vaihtoehtoa pitää verrata
  • Nuolet osoittavat kahden piilossa olevan vaihtoehdon suuntaan
  • Mukana on tietysti hashtag, jolla kysymykseen vastataan

Kun kuva sitten laajennetaan, ovat vastausvaihtoehdot selkeät hashtagit.

Laajennusosasta

Esillä on siis aluksi varsin yksinkertainen tehtävänanto ja laajennusosasta löytyvät yksinkertaiset vastaukset. Minun automaattinen reaktioni kuvan katselun jälkeen olisi klikata vastauskenttää ja lisätä jompikumpi paljastuneista hashtageista (jos siis olisin ollut jomman kumman keikalla ja tietäisin tuon taivaallista asiasta). Jos mietit kumpi voitti tässä kyseisessä äänestyksessä, Spotify kertoo 1459 reaktion jälkeen tulleen tasapelin (millä matikalla?).

Vastauskenttä löytyy laajennuksen alta

Mikäänhän ei estäisi myöskään sitä, että nuo vastausvaihtoehdot ovatkin “RT if Police” ja “Favorite if Genesis” eli vastaamisreaktioina hashtagien sijasta käytettäisiin retweettaamista ja suosikiksi merkitsemistä. Spotify laskee ilmeisesti noita hashtageja joillain tietyllä välineellä, niinkuin tuo ulkopuolinen tulossivu antaa olettaa.

Olen varma, että sinä keksit vaikka mitä aktivoivia kuvakikkoja, jotka hyödyntävät tätä Twitterin ominaisuutta. Kerro kommenteissa ideasi tai jos olet nähnyt muita muikeita kuvatoteutuksia Twitterissä.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.