– Ongelmana on vaan se, että en keksi mitä kirjoittaisin, kuuluu asiakkaan toteamus kun Zenton vetämä sosiaalisen median koulutus on edennyt jo seurantakertaan.

Mindset on jo käännetty kohti sosiaalista mediaa ja sen hyödyt ymmärretään liiketoiminnalle tai organisaatiolle. Työkalua eli lähinnä Facebookia osataan jo käyttää näppärästi. Sosiaalisen median viestinnänkin perusteet ja keskusteleva viestintätapa on tullut selväksi ja sitä on harjoiteltu. Mutta mikä tässä nyt oikein mättää?

Ymmärrettävää on, että kaikki ihmiset eivät ole sisällöntuottajia luonnostaan. Mutta kommunikoida me lähestulkoon kaikki osaamme. Osaamme puhua, keskustella, vuorovaikuttaa ja saamme reaktioita muilta ihmisiltä. Miksi sen saman viestintätavan siirtäminen sosiaaliseen mediaan on monille niin vaikeaa?

Yleisimpiä tapoja tyrehdyttää keskustelu Facebookin yritys- tai organisaatiosivulla on tiedotteiden julkaiseminen, sisällön tuominen suoraan kotisivuilta Facebookiin tai jatkuva tarjousten ja myyntiviestien työntäminen tykkääjille. Ja tässä korostan sanaa työntäminen. Kun koko jutun juoni on siinä, että osaa oikealla viestintätavalla ja kiinnostavalla sisällöllä vetää puoleensa juuri niitä asiakkaita tai tahoja, joita tavoittelee.

Aktiviteettivirtaan vai kankkulan kaivoon?

Kun someviestinnän perusteet on opittu, niin tilapäivityksiä ja muuta somesisältöä oppii kyllä tekemään – mutta vain tekemällä niitä tarpeeksi. Kehoitan ryhtymään toimeen virheitä pelkäämättä. Kokeilemalla rohkeasti opitte pian mikä asiakkaita miellyttää ja millaista viestintää he ovat valmiita vastaanottamaan.

Tärkeintä kuitenkin on, että viestintä sosiaalisessa mediassa on tavoitteellista. Että viestinne lähtevät aktiviteettivirtaan ja että niitä jaetaan eteenpäin. Että jokainen yksittäinen viesti vie (liike)toimintaan liittyvää tavoitetta eteenpäin. Muutoin viestintä valuu kankkulan kaivoon.

Miten sitten tehdään tavoitteellista viestintää ja miten helpotetaan sisällöntuotantoa? Hommahan ei toimi, jos joutuu joka aamu väenvängällä puristamaan tilapäivityksen ja joka aamu ikäänkuin aloittamaan alusta. Tarvitaan sisältöstrategiaa ja sosiaalisen median viestintäsuunnitelmaa.

Omaa viestintätulppaa on helpompi lähteä avaamaan, kun on olemassa suunnitelma, johon on kirjattu tavoitteet. Kun tiedetään mitä viestitään, kenelle ja missä kanavissa. Someviestintää voi kehittää ja opiskella porras portaalta. Kun tavoitteet, ymmärrys ja perustaidot ovat hanskassa, voi ruveta kehittämään omaa viestintätyyliään, ihan rennosti vaan.  

Ja tässä vielä jotain kättä pidempää, kun mietitte että mikä viestintätapa tai tyyli on vielä kokeilematta:

 


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.