Kentältä kuuluu kommentteja, että sähköpostimarkkinointi ja uutiskirjeiden lähettäminen on jo vanhanaikaista. Voi olla, mutta käytännön esimerkit ja asiakkaidemme tulokset kertovat, että tehokkaampaa keinoa lisätä tuotteen myyntiä tai tunnettuutta saa etsiä. Ei kannata siis turhaan haukkua markkinointikeinoa, joka puree.

Loistava asiakasesimerkki digitaalisen markkinoinnin ja erityisesti uutiskirjeen tehosta on Kämp Spa, joka tarjoaa asiakkailleen hyvinvointiin ja kauneuteen liittyviä palveluja. Kämp Spa uudisti verkkosivunsa ja aloitti uutiskirjemarkkinoinnin tämän vuoden alussa. Toukokuussa tuotto oli lisääntynyt merkittävästi ja liikevaihto oli tuplasti enemmän verrattuna edellisen vuoden toukokuuhun.

Ote Kämp Span erinomaisesti toimivasta uutiskirjeestä.

Merkittävää Kämp Span esimerkissä on se, että kaikki panokset on keskitetty digitaaliseen markkinointiin ja tulokset saatu nimenomaisesti sen avulla. Printtimainontaa ja maahantuojan mainontaa ei ole tuolla aikavälillä ollut.

Hyvä otsikko herättää kiinnostuksen

Menestyksellisen uutiskirjeen salaisuus piilee myös Kämp Span esimerkissä siinä, että he ovat onnistuneet herättämään kohderyhmänsä kiinnostuksen. Heidän uutiskirjeensä avaa lähes joka kolmas vastaanottaja, mikä on todella hyvä tulos.

Otsikon perusteella potentiaalinen asiakas päättää, avaako hän uutiskirjeen vai ei. Hyvä otsikko paitsi herättää kiinnostuksen, voi olla jopa hieman provosoiva tyyliin: 5 helppoa tapaa voida paremmin.

Sen jälkeen kun kiinnostus on herätetty on tärkeää, että osataan ylläpitää sitä. Niin kuin kaikessa verkkoviestinnässä niin sisältö on tärkein. Kannattaa tarjota kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa, eikä sortua mainostamaan.Tämä toimii nimen omaan pitkällä tähtäimellä, sillä asiakkaat oppivat luottamaan siihen että he saavat joka kerta jotakin hyödyllistä tietoa.

Kehota toimintaan

Mitä muita elementtejä löytyy Kämp Span ja muista tehokkaista uutiskirjeistä? Mainostekstin välttäminen on viisasta, mutta sen sijaan kehottaminen kannattaa. Sisällössä voi kehottaa asiakkaita menemään verkkosivuille, soittamaan, varaamaan ajan jne.

Tärkeimmät linkit johon haluat asiakkaasi ohjata, on hyvä laittaa uutiskirjeen alkuosaan. Muistetaan tehdä ostaminen mahdollisimman helpoksi!

Luotettavuutta lisää myös selkokielinen, virheetön teksti. Jos lukee uutiskirjettä, jossa on paljon kirjoitusvirheitä, tulee helposti mielikuva siitä, että asialla ei ole ammattilainen.

Ja lopuksi vielä, kannattaa muistaa että digitaalisessa markkinoinnissa paletin kaikki osat tukevat toisiaan ja buustaavat markkinointia ja myyntiä. Huolehdi että verkkosivuilla on näkyvästi esillä uutiskirjeen tilaaminen, blogi, verkkokauppa, FB-sivu ja muu mahdollinen sosiaalisen median läsnäolo. Muista linkittää paletin kaikki osat ristiin, jotta saat parhaan mahdollisen tuloksen.


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.