On olemassa vakioaiheita, jotka pulpahtavat esiin säännöllisesti, lähes jokaisessa sosiaalisen median koulutuksessa. Yksi niistä on, kuinka usein yrityksen tai organisaation kannattaa julkaista sisältöä Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä, Instagramissa, Pinterestissä tai blogissa?

Lähde: mkhmarketing.wordpress.com

Olen aina painottanut, että sisällön laatuun panostaminen on paljon tärkeämpää kuin määrään keskittyminen. Ja edelleenkin painotan. Mutta määrälläkin on väliä, mikä selviää erilaisten esimerkkien avulla.

Tämä aihe on myös yksi vakioteemoista myös täällä Zenton blogissa, jonka sisällöt ammennetaan suoraan asiakkaiden tarpeista ja toiveista. Viimeksi bloggasin tästä aiheesta viime kesänä, mutta silloin annoin vinkkejä ainoastaan Facebookissa julkaisemiseen.

Laajennan nyt hieman tätä teemaa myös muihin somepalveluihin ja päivitän tiedot myös Facebookin osalta, sillä siellä päivitystiheyteen liittyvät suositukset muuttuvat jatkuvasti algoritmin takia. Kävin hieman tutkailemassa eri tahojen kokemuksia ja tutkimustuloksia ja tekaisen niistä lyhyen koosteen.

Suurin pelko yrityksillä ja organisaatioilla näyttää olevan, että yleisö suuttuu ja katoaa jos heitä pommittaa julkaisuilla liian tiuhaan. Ja jos taas julkaiset liian harvoin, niin yleisö unohtaa olemassaolosi ja esim. Facebookin algoritmi sakottaa siitä ja rajoittaa sisältöjesi pääsyä uutisvirtaan.


Tässä Ryan Pinkhamin ohjeistus, kuinka usein somessa kannattaa julkaista.

Julkaisutiheyden optimointi on tärkeää myös siksi, että voit tehokkaammin suunnitella mihin käytät rajallisen työaikasi ja mihin erityisesti kannattaa panostaa. Tähän liittyy myös julkaisukalenteri , joka kannattaa ottaa käyttöön työn tehostamiseksi ja säätää siihen sopivimmat julkaisuajat ja määrät viikko- ja kuukausitasolla.

Twitterissä voit viestiä useimmin

Buffer on julkaissut lukuisia someviestinnän oppaita ja ohjeistaa someviestijöitä ja -markkinoijia sopivaan julkaisutiheyteen tuoreessa blogikirjoituksessaan. Blogiin on liitetty kätevä infografiikka, josta voit yhdellä silmäyksellä vilkaista optimimäärät eri somepalveluissa.


Tämä kuva kertoo Bufferin näkemyksen, kuinka usein somessa kannattaa julkaista.

Bufferin mukaan esimerkiksi Twitterissä kannattaa julkaista korkeintaan kolme tviittiä päivässä, sillä yleisön reaktiot alkavat hiipua kolmannen tviitin jälkeen. Facebookissa vastaava määrä on korkeintaan kaksi kertaa päivässä ja LinkedInissä kerran päivässä.

Sopiva julkaisutiheys riippuu toimialasta

Jos toimit esimerkiksi kiinteistönvälittäjänä, niin sinun kannattaa todennäköisesti julkaista Facebookissa vain kerran viikossa. Jos taas toimit BtoC-kaupan alueella, niin vain omat resurssisi ja mielikuvitus on kattona julkaisujen määrässä. Näin ohjeistaa HubSpot, joka julkaisi juuri laajan sometutkimuksensa tulokset.

HubSpot selvitti muiden asioiden ohella julkaisutiheyttä tutkimuksessaan, johon kerättiin tietoa sosiaalisen median käytöstä 9 eri toimialalta, yhteensä noin 7 000 asiakkaalta.

Myös ohjelmisto- ja teknologiayrityksillä on kannattavinta julkaista tilapäivitys vain kerran viikossa. Kun taas julkisella sektorilla ja terveydenhuollossa eniten tulosta tuotti julkaiseminen 1-3 kertaa viikossa.

Viikonloppu voi olla paras julkaisupäivä

Mari Smith on yksi someviestinnän ja -valmennuksen pioneereista. Hänellä on julkaisutiheyteen oma reseptinsä, joka perustuu pitkäaikaiseen testaukseen ja kokemuksiin oman yleisön kanssa. Marille ideaalimäärä Twitterissä on 6-7 tviittiä arkisin ja 3-4 tviittiä viikonloppuisin.

Facebookissa Mari julkaisee 5-6 päivitystä viikottain. Hänen FB-yleisönsä on aktiivisinta iltaisin ja viikonloppuisin, joten hän julkaisee niinä aikoina ja jättää väliin mielummin pari arkipäivää viikossa. Mari haluaa korostaa, että jokaisen julkaisijan pitäisi oman yleisönsä kanssa kokeilla, mikä on se itselle kannattavin julkaisutiheys.

Parhaiten opit tietämään sinulle/yleisöllesi sopivan julkaisutiheyden, kun pidät näitä ylläolevia vinkkejä kevyenä ohjeistuksena ja mittaat säännöllisesti oman viestintäsi tuloksellisuutta ja yleisön reaktioita. Ja näiden tulosten mukaan säädät someviestintäsi määrän juurikin sille omalle ideaalitasolle.


Hanna Puro

Hanna Puro

Hanna P on sisällöntuotannon ja verkkoviestinnän ammattilainen. Kokemusta on karttunut toimittajana sekä painetussa että sähköisessä mediassa. Sähköisen liiketoiminnan ja sosiaalisen median valmentaja, jonka luottamustoimia mm. Mindtrekin hallitus.