Totuus on se, että Google+:ssa kannattaa olla.

Vaikka omasta yleisöstä ja asiakaspinnasta valtaosa olisikin sosiaalisen median palveluista nimenomaan Facebookissa ja alasi asiantuntijat ehkä LinkedInissä tai Twitterissä, niin Google+:aa ei pitäisi jättää väliin. Sen lisäksi, että itse terästät Google+:n käyttöäsi yritä saada myös asiakkaasi, asiantuntijasi ja myyjäsi Plussaan.

Se nimittäin väistämättä vaikuttaa hakukonemenestykseesi. Sisältöjesi

  • Plussassa saamat +1:t (vertaa Facebookin tykkäyksiin ja Twitterin suosikkitähtiin)
  • esimerkiksi blogissa saamat +1:t (vertaa Facebookin ja Twitterin jakoihin)

ovat ratkaisevia tekijöitä Google-tuloksissa.

Ja Googlehan on kirkkaasti käytetyin hakukone, joten…

Onneksi minulla on sinulle toimintaehdotus!

Vedä Google+-tilisi puoleen, käytä Facebookia

Houkuttele hyvällä Hangoutilla

Google+:n ominaisuuksista minusta huipuin on Google+ Hangout, joka on 15 käyttäjän välinen videoneuvottelu (jossa voit näyttää vaikka Slideshare-kalvoja, jakaa näytön tai piirtää yhdessä).

Hangouttien yksi kivoimmista ominaisuuksista on se, että vaikka varsinaiseen videopuheluun voikin osallistua vain 15 tahoa, sitä voi kuitenkin On Air -ominaisuuden ansiosta katsoa kuka tahansa! On Air -lähetykset menevät YouTubeen, johon ne tallentuvat ja josta niitä voi upottaa vaikka blogiin tai Facebook-sivullenne. Näin teet olemassa olevan yleisön tietoiseksi Google+:ssa tarjoamastasi erityissisällöstä!

Nyt päästään päivän epistolaan:

Miten saan Google+ Hangoutini Facebook-sivulleni?

Jos ja kun sinulla on Facebookissa jo olemassa hyvä yleisö, esittele heille selkeästi sisältö jota Google+:ssa tarjoat. Tuo Hangoutisi Facebook-sivullesi välilehtenä!

Kyseinen temppu onnistuu (esimerkiksi) 22Social-sovelluksella ja se saattaa onnistua sillä jopa ihan ilmaiseksi.

Teknisesti tarvitset siis:

  1. Google+-sivun ja -läsnäolon yrityksellesi, organisaatiollesi tai asiallesi tai Google+-profiilin itsellesi asiantuntijana
  2. Google+-sivuun/profiiliin liitetyn YouTube-tilin, johon Google+ Hangout on Air lähetetään ja tallennetaan 
  3. Facebook-sivun, johon on asennettu 22Social-sovellus
  4. (Käynnissä olevan Google+ Hangout On Air -istunnon)

Hyvä videoistunnon ideakaan ei olisi pahitteeksi 😉

22Socialin asennus

Asenna tästä ilmaisversio Facebook-tilillesi. Huomaa, että asennus tapahtuu henkilökohtaisen Facebook-tilin kautta ja ylläpito-oikeus tuohon sovellukseen (lue: välilehteen sivullasi) tulee vain sille kyseiselle FB-tilille (elleivät muutkin sivun ylläpitäjät asenna kyseistä sovellusta ja oikeuksia jaeta).

Anna 22s-sovellukselle oikeudet FB-tiliisi

Markkinointipuheiden jälkeen sinut viedään asennusvelhon pariin, jossa kolmessa vaiheessa pääset kytkemään sovelluksen haluamaasi sivuun.

Yhdistä sovellus haluamaasi sivuun

Muokkaa sivun sisältö koskemaan sinun asiaasi, inspiroidu vaikka siitä miten 22Social asian itse tekee tai miltä näyttää Mari Smithin Facebook Ads -hangoutin sivu. Hangoutin saat sivulle muokkaamalla Featured Areaa.

Muokkaa välilehden sisältöä

Featured Arealle lisätään Google+ Hangout On Airin YouTube-linkki

Tällä metodilla saat Google+ Hangout On Air -videolähetyksesi esitettyä myös Facebookissa! Älä unohda muokata “välilehtikuvaketta” Aikajanallasi, tältä näyttää Mari Smithin Hangout-webinaarin kuvake:

Mari Smithin Webinaari-kuvake

Tarjoa hyvää sisältöä

Niinkuin taannoin Google Hummingbirdistä kertoessani totesin hyvän sisällön olevan avainasia Googlea miellyttäessä, on myös tässä Google+:n houkuttelemisessa ja +1:ten saamisessa hyvä sisältö merkittävintä. Idea ei nimittäin ollut vain se, että tuot sen Hangoutin Facebookiin vaan houkutat sieltä Facebookista yleisön Plussaan osallistumaan siihen Hangoutiin ja seuraamaan jatkossa nimenomaan Google+-sisältöäsi.

Meillä on Hanna Puron kanssa aikomus keväällä 2014 järjestää Zenton Hangout-sarja blogista tutussa oppimisen hengessä, seuraa meitä Google+:ssa tai tilaa uutiskirje, niin et jää mistään paitsi.

Vaikka tekisit kaikki tekniset kikat Google+:n ja blogiprofiilisi kytkemisestä (jotta kuvasi näkyisi hakutulosten yhteydessä) tähän Hangoutit Facebook-sivulle välilehteen -kytkentään, on tärkeää tarjota sellaista sisältöä joka kiinnostaa ja vetää puoleensa. Ei siis ihan välttämättä valtakunnan laajuista hassutellaan irtoparroilla -hangoutia, mutta kenties Movember-henkinen pikkujouluseminaari, jossa organisaationne viiksiniekoilta saa kysyä tuotteistanne mitä tahansa ja tarjotaan ilmaisia vinkkejä?

Movember-henkiset viikset hangoutissa

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.