Kun kehotin sinua ottamaan selkeän selkävoiton Facebook-uudistuksista, mainitsin ensimmäisenä keinona osallistavan tarinankerronnan tilapäivityksissä.

Tämä konsti ei suinkaan ole vain Facebook-käyttäjille, vaan osallistava tarinankerronta on oikeastaan meille kaikille sosiaalisen median käyttäjille Google+-käyttäjistä tweettaajiin. Toimimmepa yrityksinä, organisaatioina, yksittäisinä asiantuntijoina tai yksityiskäyttäjinä, kukapa ei haluaisi juuri sen oman leirinuotionsa ympärille kuulevia korvia ja asiaa eteenpäin tarinoivia?

Viettele yleisö tarinoilla tiedottamisen sijasta

Mitä (osallistava) tarinankerronta tarkoittaa?

Kun luet termin “tarina”, saatat ajatella jotain mikä alkaa sanoilla “Olipa kerran” ja päättyy sanoihin “ja he elivät onnellisena elämänsä loppuun saakka“. Tosiasiassa aika harva tarina alkaa ja loppuu noin, käy vaikka kirjastossa katsomassa. Sosiaalisessa mediassa tarinoita kertoessa noin ei tarinaa kerrota juuri ikinä.

Sosiaalisessa mediassa tarina kerrotaan astumalla yleisön saappaisiin, satuillen suppeasti yleisön kannalta oleellinen pointti mielessä. Mikä yleisöä yrityksessäsi kiinnostaa ja millaisissa kansissa?

Osallistavuuden saat tarinaan sillä, että kutsut yleisösi dialogiin kanssasi: “Kerro omasta kokemuksestasi kommenteissa.” Todennäköisesti 99 % heistä joka tapauksessa miettii miten he samaistuvat tarinaasi, joten aivan hyvin voit kysyä niistä ajatuksista, vai mitä? Tämä tarkoittaa myös sitä, että myös kuuntelet mitä saat yleisöltä takaisin.

Ei ole tarpeellista turista jokaista tarinan käännettä “sit se sano niin… ja mä olin että… sit se teki näin… enkä mä uskonut silmiäni“. Kellään meistä ei ole tarvetta tietää jokaikistä yksityiskohtaa. Sen sijaan sinulla on tarve kytkeä meidät mukaan tunnetasolla, saada minut miettimään mielessäni tai jopa kommentoimaan: “Voin niin samaistua!”

Miksi kertoisin tarinoita sosiaalisessa mediassa?

Jos oikein kylmästi järkeilet, niin tarinankerronta on väline, jolla pyrit kohti (liike)toiminnallista tavoitettasi.

Pointti on jälleen kerran siinä, että mitä yleisö sinulta haluaa ja millaisessa muodossa. Miltä sinusta itsestäsi tuntuu, kumpi vetoaa sinuun paremmin: tiedote uudesta tuotteesta kiiltävin pressikuvin vai tuote todellisessa käyttötilanteessa ja rehellisin käyttökokemuksin? Jälkimmäinen on tarina, joka ainakin minusta kannattaa kertoa.

PS. Kävin 5.3. Lahdessa Luova Areena -tapahtumassa puhumassa kohtaamisesta. Puhuin organisaatioiden tarinasta, yhteisöistä sekä niiden kohtaamisesta sosiaalisesa mediassa. Tässä riisutut, valikoidut kalvot puheestani (olen poistanut muun muassa esimerkit, ota yhteyttä jos haluat tietää enemmän).

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.