Verkossa ja osittain myös lehtien palstoilla käydään vilkasta keskustelua siitä, että Facebook on kuolemassa, vaikka kävijämäärä nousee yhä tasaista vauhtia. Syitä FB:n hiipumiseen on listattu lukematon määrä, esimerkiksi: FB pakottaa ihmiset liialliseen avoimuuteen, FB levittää ihmisten yksityisiä tietoja ulospäin, FB koetaan perustuvan itsekkyyteen, edelläkävijät ovat jo muualla ja niin edelleen.

Tämähän on luonnollista, että verkkopalvelut elävät aikansa ja tilalle tulee aina uusia ja parempia. Ja hyvä että vaihtoehtoja on olemassa. Mutta mikä on se uusi ehdompi palvelu joka korvaa Facebookin? Yhtenä ehdokkaana pidetään Diasporaa, jonka nimi tulee kreikasta ja tarkoittaa pakkomuuttoa. Kielikuvana aika osuva. Tosin muuttajia ei toistaiseksi ole massoittain.

Diasporan tekijöiden tavoitteena on ollut luoda täysin vapaa ohjelmisto: sen käyttäjänä voi olla kuka vain ja sen toimintoihin voi vaikuttaa kuka vain. Tämä on selvä vastaisku FB:n sanelemalle poliikalle. Diasporassa käyttäjät siis luovat itse ympäristönsä ja tuottavat sen sisällön täysin itse. Kuulostaa siltä että myös käyttäjän tietotekniset taidot joutuvat entistä enemmän koetukselle. FB:n etu on selkeästi ollut ja on yhä palvelun helppokäyttöisyys peruskäyttäjille.

Diasporan kannattajilla on Facebookissa oma sivu, jossa tällä hetkellä on 43 000 tykkääjää. Sillä määrällä ei ihan heti Naamakirjaa päihitetä. Mutta mielenkiintoista seurata mitä tulevina kuukausina/vuosina tapahtuu. Vassisen Riku blogaa, kuinka Facebookille ei tällä hetkellä kasva varteenotettavia kilpailijoita ja kuinka Facebook ei oikeastaan enää ole vain palvelu, vaan osa internetin infrastruktuuria. Facebook on niin olennainen osa elämäämme, että jo joka neljäs katseltu nettisivu on Facebookissa ja todennäköisesti ne loputkin sisältävät Facebookin tekniikkaa.

Zenton sosiaalisen median koulutus lähtee usein liikkeelle juuri Facebookista siksi, että se on maailman ja Suomen suosituin sosiaalisen median palvelu. Yhä useampi yritys ja potentiaalinen asiakas on läsnä Facebookissa. Ja tällä hetkellä monien yritysten kuuluukin olla läsnä Facebookissa. Se on hyvä foorumi opetella viestintää ja markkinointia sosiaalisessa mediassa, maineenhallintaa ja asiakaspalvelua. Kun yritys on oppinut nuo asiat Facebookin avulla niin osaa kyllä toimia menestyksellä myös muissa nykyisissä ja tulevissa some-palveluissa.


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.