Miten Instagramia mitataan?

Tässä taannoin yritin antaa sinulle mahdollisuuden mitata Instagramista sivuillesi saapuvaa liikennettä. Miten Instagramilla ohjataan liikennettä -kysymykseen annoin avaimeksi muun muassa Bitly-linkit. Vaan miten sitäInstagram-menestystä mittaisi?

Yksi vaihtoehto Instagramin mittaamiseen on palvelu nimeltä Statigram.

Pääsetkö Instagram-tavoitteisiisi — mittaatko edes?

Mikä on Statigram?

Olen aiemmin maininnut Statigramin vastatessani kysymykseen mikä on Instagram, kun kirjoitin Instagram-kilpailuista. Helpon hashtag-seurannan lisäksi Statigram tarjoaa kuitenkin myös aina niin kovasti tärkeitä mittareita.

Kirjaudu Statigramiin Instagram-tunnuksillasi. Sen jälkeen käytössäsi ovat:

  • Viewer, jolla käytännössä voit selailla kuvavirtaasi kuten Instagramin sovelluksessakin
  • Statistics, eli omaa tiliäsi koskevia tilastoja
  • Snapshots, joka kerää otoksen Instagram-historiastasi
  • Manage taas sisältää kommenttiseuraimen ja yksityisviestit
  • Promote-osiosta löytyy esimerkiksi Instagram-välilehti Facebook-sivulle asennettavaksi
  • Contest-sivun, jolle voi ilmoittaa oman Instagram-kilpailunsa
  • Search on tietenkin haku, jolla haetaan käyttäjistä ja hashtageista

Miten Statigramilla mitataan Instagram-menestystä?

Statistics-sivulta eli tilastoista löytyy kuusi kohtaa:

Overview

Overview on yhtä kuin yleiskatsaus tilistäsi. Näet paljonko kuvia olet lähettänyt ja kuinka paljon kommentteja sekä tykkäyksiä olet saanut noihin lähettämiisi kuviin. Näkyvillä on myös seuraajiesi ja seuraamiesi numerot.

Silmäyksellä näet myös viimeisen 7 päivän seuraajamuutokset sekä love, talk ja spread ratet. Kolme jälkimmäistä vertaavat tuoreimman kuvasi menestystä kuviisi keskimäärin.

Overviewssa silmäys mm. paljonko mediaa sinulla Instagramissa on ja paljonko sillä on reaktioita

Rolling month analysis

Kuluvan kuun analyysi kertoo sinulle muun muassa paljonko materiaalia olet ladannut sen aikana, mitä filteriä olet niissä käyttänyt eniten ja mikä on käytetyin hashtagisi samalta ajalta.

Tätä tärkeämpää on tietysti vuorovaikutus: tykkäämiset ja kommentit. Analyysi kertoo sinulle sekä tykätyimmät että kommentoiduimmat viisi kuvaasi. Niistä voit varmasti oppia millainen kuva sinun seuraajaasi vetää puoleensa!

Kuluvan kuun numeroissa kerrotaan myös seuraajakehityksestä ja ketkä ovat 10 aktiivisinta seuraajaasi.

Rolling month analysis kertoo mm. kuluneen kuun tykätyimmistä kuvista

Content

Sisältötilastoista löydät analyysia omasta aktiivisuudestasi mitä kuvien lataamiseen tulee. Tilasto kertoo sinulle kuvamääriesi jakautumisen vuosi- ja kuukausitasolla, sekä kertoo minä päivinä ja minä kellonaikoina olet aktiivisimmillasi.

Löydät tästä valikkokohdasta myös piirakkana tiedon käyttämistäsi filtereistä. Siinä voit sitten miettiä, että miten oma filtterikäyttösi ja tehokkaaksi tutkimuksilla todistettu filtterikäyttö vastaavat toisiaan: käytätkö sinä tehokkaimpia Mayfairia, nofilteriä ja Inkwelliä?

Contentissa näet kuinka oma kuvanlatausaktiivisuutesi jakautuu

Engagement

Vuorovaikutukselle varatusta osiosta saat tiedon siitä, tulevatko saamasi tykkäykset missä määrin seuraajiltasi ja missä määrin muilta. Silmäiltävissä on myös tykkäysten kasvukehitys. Samat tiedot annetaan myös saaduista kommenteista.

Tällä sivulla kerrotaan myös kautta aikain tykätyimmät ja kommentoiduimmat viisi kuvaa, joita voit sitten mielessäsi analysoida kuluvan kuun menestyjiä vastaan. Mikähän sinun kuvissasi vetää?

Engagementissa on nähtävissä esimerkiksi saavuttamiesi tykkäyksien kehitys

Optimization

Optimoinnissa päästään tehostamisasiaan, sillä tässä osiossa selvitetään muun muassa kellonaika jolloin seuraajasi eniten reagoivat. Se esitetään sinun toiminta-aikojesi kanssa yhdessä, eli voit verrata tuleeko nyt tehtyä kaikki asian eteen vai ei? Luvassa on myös postauksesi elinikä.

Jos jäit miettimään, mikä käyttämistäsi filttereistä toimii ja mikä ei, niin optimointiosio antaa tähän vastauksen. Tiedossa on 90 päivän menestykseen perustuva kuvaaja filttereistä ja niiden tuotoksista.

Optimoida kannattaa tietysti myös hashtageissa, etenkin jos Instagram-toimintasi on tavoitteellista. Vertaa käyttämiäsi tageja yleisesti suosittuihin tageihin ja mieti, pitäisikö trendeihin lähteä hanakammin mukaan.

Optimization selkeyttää mm. sen kuinka käyttämäsi filtterit uppoavat yleisöösi

Community

Kun kerran sosiaalisessa mediassa ollaan, on yhteisö tietysti tärkeä asia. Yhteisöosiossa sinulle kerrotaan muun muassa paljonko sinulla seuraajia, joita et seuraa takaisin ja päin vastoin. Myös tilanteen kehitys löytyy kuvaajana.

Tiedossa on myös tuoreimmat seuraajat ja viimeisimmät menetykset, näet siis konkreettisesti keistä oli kyse. Pikavilkaisu on luvassa myös siitä, kenestä sinä eniten pidät.

Community paljastaa mm. kenet olet seuraajistasi menettänyt

Tällä saa jo huomattavasti enemmän tietoa irti Instagramistaan, kuin Instagramilla itsellään. Tietysti tässä herää itse kullakin kysymys siitä, mitä tämä lysti sitten maksaa?

Toistaiseksi tämä lysti on ihan ilmaista, joten miksi et jo ryhdy?


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.