Instagram täytti 6. lokakuuta 2013 3 vuotta. Muutamaa päivää aiemmin uutisoitiin, että mainokset tulevat Instagramiin.

On melko varmaa, että Instagrammin käyttäjät ovat paremmalla mielellä niin sanotusta luonnollisesta sisällöstä. Joten älä itke etteivät maksetut Instagram-mainokset rantaudu vielä Suomeen, vaan pyri omilla kuvillasi ja niiden kuvauksilla parhaaseen mahdolliseen, (liike)toiminnallisia tavoitteitasi vastaavaan suoritukseen.

Katselin Social Media Success Summitin How to Succeed on Instagram -brändipaneelia ja ajattelin, että yritetäänpä niputtaa blogiin. Jos tiedät jo mikä on Instagram, nyt on aika miettiä miten menestyä Instagrammissa.

3 lyömätöntä vinkkiä Instagram-menestykseen

Miten (brändi) voi menestyä Instagramissa

Stephanie Shkolnik (Digitaria), Bryce Kristensen (E! Entertainment, NBC) ja Kathleen Ngo (Sony Electronics) kertoivat paneelissa millainen sisältö menestyy parhaiten Instagrammissa. Menestys ei tule vain haalimalla lisää seuraajia, vaan keskittymällä siihen omaan sisältöön, käytettävissä oleviin välineisiin (kuva, kuvausteksti, hashtagit) sekä yhteisöön (tykkäykset, kommentit, seuraamiset).

Vapaasti suomennettuna parasta sisältöä Instagramissa on:

  1. Elämäntapaa tunnustavat kuvat ja kuvaukset
  2. Taustoja valottavat kuvitukset esirippujen takaa, “bäkkäritieto”
  3. Asiaankuuluvat hashtagit kuvausteksteissä
  4. Osallistavat kuvaustekstit kuvien yhteydessä

HubSpotin Dan Zarrella on hänkin tutkinut mikä Instagrammissa (ja Pinterestissä) menestyy. Vilkaistaanpa hänen tulostensa läpi noita paneelista saatuja vinkkejä.

1. Lähetä Instagramiin kuvia jotka tukevat elämäntapaa ja valottavat toimintatapoja

Julkaisitpa sitten Instagram-kuvia tai -videoita, Zarrella kehottaa postaamaan sellaista sisältöä, jotka vetoaa sekä tuttuihin että tuntemattomiin. Hän perustelee tämän sillä, että huonoiten Instagrammissa menestyvät hashtagit kuten #bestfriends, #lovethem, #loveyou, #lovehim, #loveher -tyyppiset kahden keskiset jutut.

Kannattaa siis miettiä mikä on seuraajille asiaan kuuluvaa, etenkin jos käytät Instagramia brändisi tukemiseen. Brändiäsi tukee myös läpinäkyvä näyttö siitä, mitä työhön oikeasti kuuluu, bäkkäritieto.

Paneelin jäsenet kertoivat, että menestyvissä kuvissa on asennetta, eksklusiivisuutta ja vihjeitä merkittävistä tapahtumista, sesongeista, lomista, trendeistä jne. Eli uppoudu siihen elämäntapaan, jota seuraajasi tunnustavat ja anna siihen se näkökulma, jonka vain sinun brändisi voi antaa. Ole ajankohtainen.

2. Käytä aina asiaankuuluvia hashtageja

Zarrellan antamissaan vinkeissä hashtagit ovat hyvin läsnä: niistä kuvista, joissa on käytetty hashtageja tykätään huomattavasti enemmän. Tykkäys/seuraus-suhde on merkittävästi korkeampi, kuin kuvilla ilman hashtageja.

Yritä löytää fiksuja ja kekseliäitä tapoja osallistua menestyviin risuaitoihin. Suuntaa Instagramin trendeistä saat Webstagramista. Zarrella suosittelee etenkin luontoaiheisia hashtageja tyyliin: #sky, #clouds, #sun.

Huippusuosittujen hashtagien ohessa pidä kuitenkin silmällä juuri nyt pinnalla olevia. Tutkaile mitä seuraajasi omiin kuviinsa liittävät ja mitä suosituimpien kuvien yhteydestä löytyy.

3. Käytä osallistavia kuvaustekstejä kuvien yhteydessä

Hashtagit eivät ole ainoita sanoja, joita voit käyttää kuvien yhteydessä. Shkolnik, Kristensen ja Ngo suosittelevat kyselemään seuraajilta ja antavat vinkin: käytä aina toimintakehoitetta! Eikä jokaisen kysymyksen tarvitse olla kilpailu, suurin osa kysymyksistä voi olla kysymyksiä ilman palkkiota.

Zarrellan vinkeissä käsitellään Instagramin lisäksi Pinterestiä ja siellä parhaiten menestyviä sanoja. Minä apinoisin niitä myös Instagramin puolelle, sillä Instagramista myös pinnataan! Zarrella kehottaa kokeilemaan sisällöllä: näytä kuvissa jotain sellaista mitä seuraajat voivat tehdä ja käytä kuvausteksteissä sanoja kuten DIY (Do It Yourself), recipes, ideas jne. Etenkin ruokasanasto pärjää Zarrellan mukaan hyvin.

Näissä Zarrellan vinkeissä on myös kehoite pitää kuvausteksti 100-200 merkin mittaisena, eli kannattanee pyrkiä aikalailla samoihin kuin tweetin mittaan. Etenkin jos olet aikeissa jakaa kuvan suoraan sinnekin (vaikkakin Instagram-linkillisiä tweettejä retweetataan heikommin).

Tutustuta itsesi Instagram-yhteisön jäseniin ja toimi heidän kanssaan

Helsingin Sanomien NYT-liite kertoi syyskuussa Benjamin Peltosesta. Hän on 16-vuotias suomalainen Instagram-tähti, tavallinen lukiolaispoika Kaarinasta, jolla on tätä kirjoittaessa 93 988 seuraajaa @benjaminpeltonen-tilillään.

Paneelista jäi käteen vinkki tutustuttaa itsensä järjestelmällisesti Instagramin yhteisöön. Sen väitän olevan Benjamin Peltosenkin menestyksen takana. Hän nimittäin aloitti ihan toisenlaisilla kuvilla, mutta seuraajat valittivat ja suunta muuttui. Niin muuttuivat myös seuraajamäärät.

PS. Unohda mainokset ja linkit, ensimmäiset eivät ajatuksena toimi ja jälkimmäiset eivät konkreettisesti toimi Instagramissa.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.