Mitä enemmän sosiaaliseen mediaan työnnetään sisältöä, sitä vahvemmin minä ainakin potentiaalisena tykkääjänä, seuraajana ja tilaajana kaipaan tileiltä johdonmukaisuutta. Kaipaan sisältölupausta melkolailla välineessä kuin välineessä — niin paikkansa vakiinnuttaneessa Facebookissa kuin hieman uomaansa hakevassa Snapchatissa.

Tätä peräänkuulutin myös taannoin, kun olin puhumassa työntekijälähettilyydestä eräässä organisaatiossa suoraan työntekijöille. Olen omakohtaisesti nähnyt sisältöjen konsistenssista olevan henkilötililläkin iloa. Johdonmukaisuudenkin lopputuloksena on vahvempi henkilöbrändi ja monitahoiset verkostot, joiden ansioista voit olla myös haluttu työntekijälähettiläs.

“Mikä on sinun Punainen tuolisi?”
– minä

Niin kuin ammattilaisilta ja asiantuntijoilta, odotan myös yrityksiltä ja organisaatioilta yhteinäisyyttä sosiaalisen median sisällön suhteen. Siihen on syytä kiinnittää huomiota, esimerkiksi Instagramissa.

Pidä sisältölupaus Instagramissa (ja muuallakin)

Mainostaminen Instagramissa rantautui kaikkien käyttöön syyskuun lopulla. Sen jälkeen on raportoitu muun muassa siitä, että orgaanisen vuorovaikutuksen määrä Instagramissa on pudonnut. Niin ikään seuraajamäärien kasvu on heikentynyt. Ollaan sillä kynnyksellä, että pian täytyy maksaa päästäkseen leikkimään.

Linjakas sosiaalisen median sisältö tukee leikissä pysymistä. Panostitpa rahallisesti tai et, tässä muutama vinkki johdonmukaisena pysymiseen Instagramissa:

Millainen kuva?

Tilanne on ehkä hieman muuttunut kesästä 2014, kun kitisin liiankin laadukkaista kuvista. Nyt nimittäin pyydän kaikkien seuraajien puolesta sinua valikoimaan hyvän, kiinnostavan ja laadukkaan visuaalisen linjan ja pysymään sen välittömässä läheisyydessä.

Käytä yhtenäisiä sävyjä, samanoloisia kuvakulmia, toistuvia graafisia elementtejä (kuten vaikka kehykset tai päälle liimattu teksti) tai linjassa pysyvää asettelua — kuvasta toiseen. Tämä ei tarkoita sitä, että jokaisen kuvan on oltava samanlainen: käytä mielikuvitustasi! Jos joukkoon on istuttava myös asiakkaiden ottamia kuvia, tee brändätyistä kuvista mahdollisimman luonnollisia.

Kuinka usein?

Suositeltavaa on postata johdonmukaisesti kerran päivässä. Ei ole mitenkään rangaistavaa postata useammin, mutta pysy määrissä johdonmukaisena: mieluummin yksi kuva päivässä kuin seitsemän peräkkäin satunnaisesti.

Valikoi sellainen ajankohta, että seuraajasi ovat aktiivisina. Jos joukkoon on mahdutettava myös yleisön ottamia kuvia, pidä suhde selkeänä: 80 % originaalia ja 20 % yleisön luomaa on hyvä suhde.

Millä hashtageilla?

Minulla on sellainen tuntuma, että hashtagien käyttö on suomalaisilla organisaatioilla Instagramissa varsin maltillista. Suotavaa on mennä yli 11 hashtagin ja kehittää niihinkin tietty linja.

Kehitä itsellesi ja tiimillesi linjakkaita hashtag-ryppäitä eri tarkoituksia varten. Voit vaikka tallentaa ne valmiiksi tekstitiedostoihin kopioitavaksi, ei tarvitse sitten joka kerta kirjoittaa niitä erikseen.

Suunnittele etukäteen

Vaikka Instagramin nimessäkin se jo näkyy, että kyse on hetkellisistä silmänräpäyksistä, ei etukäteen suunnitteleminen ole mikään synti. 30 % suunnittelee Instagram-postauksensa ennen kuvan ottamista. Pienellä etukäteissuunnittelulla selviät paremmin esimerkiksi sen ainoan toimivan linkkipaikan hyödyntämisestä Instagramissa.

Vuodesta 2013 vuoteen 2014 Instagramiin ladattujen kuvien määrä kasvoi 76,31 %. Ei olisi ollenkaan huonompi juttu, jos noihin määriin ei hukkuisi. Pidä siis huolta, että organisaatiosi sosiaalisen median sisältö erottuu linjakkuudellaan joukosta.

Anna minulle ja muille syy tilata: tee sisältölupaus.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.