Taannoinen Altimeterin raportti paljasti suurimmat työntekijälähettilyyden haasteet, joiden kanssa brändit joutuvat painimaan. Joukossa on isoja asioita, mutta ei mitään mitä et pystyisi päihittämään.

Luota minuun, jos tulet törmämään johonkin ongelmaan työntekijälähettilyysohjelmassasi, se on todennäköisesti joku seuraavista. Nämä haasteet ovat minulle tuttuja, joten annahan kun annan sinulle muutaman vinkin.

Työntekijälähettilyyden haasteet TOP 5

Seuraavat ovat ne viisi suurinta. On olemassa myös muita harkittavia asioita, mutta jos taklaat nämä, ne muut mahdolliset ongelmat saattavat hoitua kuin itsekseen.

Sisältöhaasteet

53 prosentilla yrityksistä on vaikeuksia tarjota jaettavaksi oikeaa sisältöä.

Sisältöjä luodessa on avainasia muistaa ostajapersoonien käyttö. Kannattaa myös hyväksyä hyvissä ajoin, ettei kaiken sisällön tarvitse olla brändin omaa. Terve sisältömix voi sisältää jopa 2/3 kuratoitua kolmansien osapuolien sisältöä.

Älä yritä tehdä kaikkea itse, rohkaise myös työntekijöitä luomaan ja ehdottamaan sisältöä. Itseään ruokkiva sisältöjärjestelmä voi auttaa sinua myös muiden haasteiden kanssa.

Työntekijöiden motivointivaikeudet

49 prosentilla on vaikeuksia pitää työntekijät motivoituneina.

Työntekijöiden motivaation puutteelle on monta syytä. Ehkä he saavat jakamisen suhteen ristiriitaisia ohjeita tai heitä ei ohjeisteta ollenkaan. Ehkä he eivät pysty seisomaan jaettavaksi tarjoillun sisällön takana. Heitä todennäköisesti huolettaa, että lähettilyys kartoittaa heidän ystävänsä ja seuraajansa.

Auta heitä kuuntelemalla heidän tarpeitaan, anna selkeitä ohjeita ja anna heidän osallistua ohjelman suunnitteluun sekä ylläpitoon! Motivaatio syntyy heidän hyvästä työpäiväkokemuksestaan ja se taas syntyy hyvästä kulttuurista.

Jos vain heität työntekijälähettilään syvään päähän ei ole ihme, jos motivaatiossa on puutteita. Selvitä mikä juuri sinun työntekijöitäsi pitelee.

Ohjelman pieni osallistumisprosentti

Jopa 47 % brändeistä kärsii pienestä osallistumisprosentista.

Yksi suurimmista työntekijälähettilyyden haasteista on se, että työntekijät haluavat pitää yksityisen elämänsä erillään työstä. Suosittelenkin, että aloitat rohkaisemalla ja valmentamalla heitä ensisijaisesti LinkedIniin. Tarjoa valmennusta myös muihin avainpalveluihin, sillä vähäinen sosiaalisen median käyttö on myös hidaste. Auta työntekijöitäsi ymmärtämään työntekijälähettilyyden arvo ja mahdolliset hyödyt.

Katso myös peiliin. Oletko sinä työntekijälähettiläs? Entäpä mitä asian suhteen tapahtuu johtoportaassa?

Johdon sitoutuminen ja ryhmittyminen

On hivenen huolestuttavaa, että johdon sitoutuminen uupuu 44 % työntekijälähettilyysohjelmista.

Työntekijälähettilyysohjelmanne tarvitsee selkeän johtajan: johdon esitaistelijan. Ei vain näyttääkseen esimerkkiä työntekijöille ja muille johtajille, vaan myös antamaan johdon panoksen ohjelman suunnittelussa. Selkeän johdon lisäksi on paikallaan ryhmittyä selkeästi. Altimeterin löydöksissä parhaat tulokset tulevat markkinoinnin ja HR-osaston yhteistyöstä, mutta minun kokemukseni mukaan viestinnän ja HR:n yhteistyö toimii myös.

Mikä lasketaan toiminnaksi? Mittaaminen voisi auttaa.

Menestyksen mittaaminen (sijoituksen perusteleminen)

35 % on vaikeuksia mittaamisessa ja siten työntekijälähettilyysohjelman hyödyllisyyden perustelemisessa.

Yleisin tavoite työntekijälähettilyydelle on levikin kasvattaminen (54 %). Työntekijälähettilyysalusta huolehtii sen mittaamisesta. On olemassa myös työkaluja myynnin kasvun mittaamiseksi (tavoite 38 % ohjelmista), mutta kannustaisin myös ihan vain yksinkertaisesti kysymään työnhakijoilta ja asiakkailta miten he löysivät teidät ja mikä sai heidät valikoimaan teidät.

Kannusta työntekijöitäsi mittaamaan omia toimiaan ja tilejään. Etenkin saatujen kommenttien laadun pitäisi kiinnostaa, koska ymmärryksen aikaansaaminen (tavoite 47 % ohjelmista) on parhaiten toteutuva asia (31 % kuluttajista sanoo ymmärtävänsä paremmin yrityksiä, joissa heidän ystävänsä työskentelevät)!

Varmista, että sinulla on suunnitelma ja tiedät mitä tavoitteita kohti pyritään. Huolehdi, että sinulla on tarvittavat työkalut ja hiottu prosessi paikallaan.

Muut työntekijälähettilyyden haasteet

  • Budjetti 29 %
  • Työkalu/teknologiahaasteet 26 %
  • Sääntöjen noudattaminen (lakien tuomat rajoitukset) 23 %
  • Työntekijät jakavat epäsopivaa sisältöä 8 %
  • Brändiä panettelevat kaappaavat hashtagit yms. 5 %

Kampittaaksesi valtaosan näistä haasteista tarvitset järjestelmällisesti toimivat työntekijälähettilyysohjelman. Huolellinen suunnittelu auttaa sinua varmistamaan, ettet tuhlaa budjettiasi. Hyvien yhteistyökumppanien kanssa selätät teknologiahaasteet ja valmennat kaikki niin, ettei ylilyöntejä tule eikä luomanne sisältö käänny teitä vastaan.

Artikkeli on alunperin julkaistu Smarpissa otsikolla How To Crush Lurking Employee Advocacy Challenges 12.5.2016


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.