Emojit viestinnässä, siis vakavasti otettavassa viestinnässä, eivät ainakaan vielä ole Suomessa saavuttaneet saturaatiopistettään. Päin vastoin, minusta tuntuu siltä, että vähän arkailemme ja ehkä jopa välttelemme niiden käyttöä. Pelkäämme kenties, että ne herättävät tunteita, vaikka sehän juuri on niiden hyvä puoli!

Luin taannoin Content Marketing Instituten artikkelin blogiartikkelien mainostamisesta Facebookissa. Heillä oli yhdeksän suositusta aiheesta:

  1. Jaa postaus ensin Facebook-sivullasi
  2. Käytä boostattua Facebook-postausta tuntia myöhemmin
  3. Käytä vangitsevia otsikoita
  4. Sisällytä mukaan hyvin suunniteltuja kuvia
  5. Kirjoita vastustamaton mainosteksti
  6. Luo A/B-testejä nähdäksesi mikä toimii
  7. Kohdenna omaan yleisöösi
  8. Käytä räätälöityjä yleisöjä
  9. Lisää emoji Facebook-mainoksesi tekstiin

Jäin mitä ilmeisimmin miettimään tuota viimeistä. CMI oli tehnyt sitä koskien kokeilun, jossa samasta artikkelista oli tehty kaksi sponsoroitua postausta. Ainoa ero noiden kahden tilapäivityksen välillä oli se, että toisessa mainostettavan blogiartikkelin “4 Startling Discoveries in Your Team’s Work Reports” linkkiotsikkoon oli lisätty emoji 🚩.

Heidän otannallaan tulos oli tämä: “We discovered that the ad with the red-flag emoji in the headline had the click-through rate of 0.846%, while the ad with no emoji had the CTR of 0.351%.” (Toki vuoden takainen vastaava AdEspresson kokeilu ei tuottanut merkittävää eroa.)

Jos rehellisesti mietin omaa käytöstäni esimerkiksi uutiskirjeiden kanssa, kyllä minun huomioni ja napsauttava sormeni heräävät tehokkaammin kun otsikkoriviltä löytyy emoji.

Emojit viestinnässä kiinnittävät huomion ja herättävät tunteita

Google on tuonut emojit takaisin hakutulossivulle, niin syvää on tällä hetkellä hyväksyntä emojien suhteen. Punainen lippu hakutuloksen otsikossa kiinnittää ainakin minun huomioni.

Emojit viestinnässä: Emoji hakutulossivulla kiinnittää huomion

Tietenkään ylenmääräinen emojien käyttö otsikoissa ei ole kaikkien mieleen, mutta se ettei jokin asia ole kaikkien mieleen takaa sen, että tunteita herää! Tunne taas usein aiheuttaa jonkin sorttisen klikkausreaktion ja niistä iso osa edesauttaa sitä viestin leviämistä. Emojit viestinnässä vievät viestiä pidemmälle.

On helppo kuvitella, että tietyt emojit esiintyvät jo niin paljon, etteivät ne enää ehkä saakaan huomiota. Mailchimp kertoi uutiskirjeiden otsikkorivien suosituimmat emojit 2015 ja uskon esimerkiksi ✈️-lentokoneen pitävän tietyllä toimialalla pintansa edelleen. Onko yleisö kuitenkin kyllästynyt? Toimisiko vaikka jokin muu paremmin? Valittavana on 1850+ muutakin.

Ei voi tietää ellei kokeile.

Kokeile emojien toimivuutta omissa kanavissasi

Sen sijaan, että nyt itse päättäisit oman tykkäämisesi mukaan emojien käytöstä tai käyttämättä jättämisestä, kokeile A/B-testausta. Nimittäin tykkääminen on tyhmää, sanoisi Hanna P.

  • Tee blogiartikkelille kaksi Facebook-mainosta virtaan, toinen emojeilla ja toinen ilman
  • Lähetä uutiskirje A/B-kampanjana, toinen jälleen emojeilla ja toinen ilman
  • Ennakkotestaa blogiartikkelien otsikkovaihtoehtoina tweetteinä, toisia emojeilla ja toisia ilman
  • jne.

Ota testatessasi huomioon, että yleisöissä on eroja tässäkin asiassa. SwiftKey kertoo, että ruotsalaiset käyttävät enemmän leipäemojia kuin muut, suomalaiset suosivat uutta kuuta jne.

Jos et löydä emojeita helposti siltä laitteelta, jonka kanssa työskentelet, käänny vaikka Emojipedian puoleen.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.