Homman nimihän on tämä: tarvitaan se ensimmäinen seuraaja, että yksinäisestä hullusta tulee liikkeen johtaja. Tästä erinomainen esimerkki on oheinen video, joka saattaa olla sinulle tuttu entuudestaan:

Minä haluaisin nyt haastaa sinut olemaan rohkeasti se yksittäinen hullu. Sinun ei tarvitse tehdä sitä tanssimalla villisti, vaan haastamalla asiakkaasi, Facebook-tykkääjäsi, Twitter-seuraajasi ja muut kynnelle kykenevät.

Laita jotain alulle sosiaalisessa mediassa

Edellisessä bloggauksessani Instagram-kilpailuja koskien mainitsin #arkihaasteen, joka nyt keväällä 2014 on villinnyt Facebookissa. Minulla ei ole mitään hajua kenestä ja mistä tahosta se on lähtöisin, mutta kyllä se näkyi jengiin uppoavan tavalla tai toisella kuin kuuma veitsi sulaan voihin.

Arkihaasteen idea on hyvin yksinkertainen: ota ja lähetä valokuvia tietystä aiheesta tietty määrä ja haasta kavereita mukaan. Se on jotain, mitä sinä voit aivan varmasti jotenkin toistaa omassa markkinoinnissasi.

Digitalist Network näyttää mallia, sillä he haastavat oheisella kuvalla sinut mukaan Twitteriin. Kuvassa on esillä yksinkertainen toimintaohje ja kuvaa tietenkin sopii jakaa pitkin maita ja mantuja, niinkuin haasteeseen kuuluu. Minäkin myönnän sen jakaneeni eteenpäin tämän blogauksen lisäksi LinkedInissä.

Digitalist Network haastaa sinut Twitteriin
Digitalist Network haastaa jokaisen mukaan Twitteriin

Minä sen sijaan täällä Zenton blogissa olen vuonna 2012 esittänyt sinulle 30 päivän haasteen, jota sinun sietää harkita suoritettavaksi edelleen 😉

Miten järjestän yksinkertaisen haasteen sosiaalisessa mediassa?

Liikkeen saa aikaiseksi selkeällä haasteella, joten käy tästä läpi miten simppeli haaste järjestetään.

Haasta kuin päällikkö

1. Päätä mitä toimintaa haluat syntyvän

Mieti minkä tähden ryhdyt haastamaan sosiaalisen median käyttäjiä toimeen, mitä sinä haluat saada heidät tekemään ja mitä sinä oikeastaan siellä taustalla tavoittelet?

  • Digitalist Networkin Twitter-haasteen tavoite näin ulkopuolisen silmään on se, että suomalaiset yhä rohkeammin uskaltautuisivat Twitteriin jutustelemaan.
  • Varmasti siinä samalla toivovat saavansa lisää seuraajia @DigitalistInfo -tililleen ja tweettauksia #Digitalist –hashtagilleen.

Pääasiallinen tavoite on saada väki tekemään, jakamaan ja ryhtymään johonkin tiettyyn asiaan. Pidä mielessä, että tämän tulee olla jotain matalan kynnyksen puuhaa, jotain mikä on helppo tehdä. Haastavuutta voit lisätä vaikka sillä, että pyydät suorituksia tietyn määrän (10 seurattua ihmistä, 1 tweetti, 5 kuvaa, 30 päivää).

2. Tee selkeä ohjeistus

Mieti mitä haasteeseen osallistumiseen vaaditaan, miten täytyy toimia suoriutuakseen esimerkillisesti? Tee ohjeista selkeä muutaman kohdan lista. Suosittelen, että esität listan kuvamuodossa.

Arkihaasteessa näkyi selvästi rikkinäinen puhelin -syndrooman merkkejä, sillä ohjeistusta ei jaettu haasteen muassa koko ajan, vaan homma meni päättelemiseen. Ohjeistus olisi voinut olla vaikka tämä:

  1. Jaa omaa arkeasi koskevia valokuvia seuravan viiden arkipäivän ajan
  2. Haasta jokaisessa kuvatekstissä yksi kaverisi mukaan tägäämällä hänet @-merkillä
  3. Lisää kunkin kuvan kuvatekstiin hashtag #arkihaaste sekä kopioi kuvatekstin loppuun nämä ohjeet

3. Haasta mukaan niillä kanavillasi, jotka haasteen (ja liiketoimintasi) henkeen sopivat

Jaa haasteen ohjeet niillä sosiaalisen median kanavillasi, joissa aloittamasi haasteen suorittaminen on mahdollista tai järkevää. Tai valikoi se kanava, jossa tiedät jengin olevan oikealla tavalla orientoitunutta.

Jos haastat sosiaalisen median toimijan laulamaan, pidä huolta viestin levittämisestä kanavissa joissa ääni- ja/tai videotiedostojen jako on mahdollista.

Uskalla toistaa haasteesi markkinointia myös aika ajoin.

4. Suorita haaste itse

Mikään ei tee selvempää jälkeä tälläisen aloittamisesta kuin haasteen suorittaminen itse. Tee suorituksesi näkyvästi ja omia kavereita mukaan haastaen.

Jos haastat johonkin, minkä olet jo itse aiemmin tehnyt, kuten liittynyt Twitteriin, tee jostakusta muusta esimerkkisuorittaja. Tyynen rauhallisesti vaikka haastattelet hänet suorituksen jälkimainingeissa vlogissa tai Facebook-päivityksessä.

5. Anna haasteen elää omaa elämäänsä

Kuten sanoin minulla ei ole kevyintä käryä mistä arkihaaste on lähtenyt liikkeelle, eikä minun tarvitsekaan tietää. Monet tälläiset haasteen elävät omaa elämäänsä ja aaltoilevat milloin missäkin, se on sosiaalisen median luonne. Päästä sinäkin rohkeasti haasteesi vapaaksi ja anna sen elää omaa elämäänsä.

PS. Jos haluat tutustua hivenen mittavampaan haasteeseen, tarkastelepa esimerkiksi tätä The Cooking Cure 2014:sta. Apartment Therapy ja The Kitchn -blogit järjestävät joka vuosi haasteita, joissa kussakin laitetaan kotia ja keittiötä kuntoon. Haastetehtävät toimitetaan haasteajan päivittäin sähköpostiin, haastetut tekevät suorituksistaan sisältöä sekä kuvin että bloggauksin ja yhteisön luomaa sisältöä käytetään sumeilematta.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.