Nyt kun kansanjoukot ovat lämmitelleet kuvauslihaksiaan ja kaverien hermoja #arkihaasteella, voidaankin ne lihakset laittaa tositoimiin!

Sillä välin kun minä luennoin pääsiäisen jälkeen Pohjois-Karjalassa verkkokirjoittamisesta, Hanna P bloggasi Pinterestissä kilpailun järjestämisestä. Kun palasin tourneeltani Hanna esitti minulle vienon toiveen, että bloggaisin Instagram-kilpailuista.

Olenkin asiaa aiemmin kosketellut vastaamalla kysymykseen miten voisin järjestää kilpailun sosiaalisessa mediassa. Tämä ei kuitenkaan estä asiaan palaamista, joten tehdäänpä se yhdessä!

Kilpailulla vipinää Instagramiin

6 porrasta menestyksekkään Instagram-kilpailun luomiseksi

1. Valikoi kilpailullesi hyvä palkinto

Luonnollisestikin laadukas palkinto on tärkeä osa kilpailua, sillä se ajaa ihmiset osallistumaan.

Pidä huolta siitä, että Instagram-kisasi palkinto on bisneksesi kannalta relevantti! [Tweettaa tämä.] Jos polkupyöräliike arpoo osallistujien kesken Smart TV:n, mahtaako saavutettu osallistujajoukko olla niin polkupyörien perään, mitä luulet?

Mitä luulet, olisiko kunnon lahjakortista yritykseesi halutun porukan puoleensa vetäjäksi? Väitänpä, että kyllä!

2. Valitse seuraavaksi osallistumistapa

Instagramin ideahan on hyvin pitkälti se, että palveluun ladataan omia kuvia. Koska kyseessä kuitenkin on sosiaalisen median palvelu, jossa on mahdollista myös reagoida, on osallistumistavoissakin valinnanvaraa.

  1. Lähetä kuva voittaaksesi: Voittomahdollisuuden saadakseen kilpailijan täytyy lähettää kuva Instagramiin ja liittää siihen minimissään kilpailulle annettu brändätty hashtag. Voittava kuva voidaan valita jollain seuraavista metodeista:
    • Raadin valinta parhaaksi kuvaksi
    • Eniten tykkäyksiä tms. reaktioita saanut kuva
  2. Tykkää kuvasta voittaaksesi: Kilpailuun osallistuja saa voittomahdollisuuden tykätessään jostain sinun palveluun lataamastasi kuvasta. Hyvin matala osallistumiskynnys! Haluttu reaktio voi olla tykkäämisen sijasta kommentti tai kommentilla oman hashtagin lisääminen.
  3. Seuraa tiliä voittaaksesi: Kilpailuun osallistuakseen kilpailijan täytyy ryhtyä brändisi tilin seuraajaksi. Voit myös yhdistää tämän ehdoksi jompaan kumpaan edellisistä eli voittaakseen täytyy sekä seurata ja ladata kuva tai tykätä kuvasta.

Oikea osallistumismetodi riippuu tietysti tavoitteistasi Instagramissa. Koska liikenteen ohjaaminen Instagramilla on aavistuksen haastavaa, miettisin sinuna näitä:

  • Haluatko Instagram-tilillesi seuraajia, jotta tulevaisuudessa lataamillasi kuvilla olisi enemmän näkijöitä?
  • Haluatko omille Instagram-kuvillesi mahdollisimman paljon reaktioita, jotta kuvat nousisivat suositummaksi ja suositummaksi?
  • Haluatko brändätylle hashtagillesi sisältöä, jotta se leviäisi ja voisit hyödyntää kyseisellä tagilla lisättyjä kuvia esimerkiksi upottamalla niitä verkkosivullesi?

3. Rakenna kilpailusivu

Sinun on hyvä markkinoida kilpailuasi tietysti kaikissa käyttämissäsi kanavissa, jolloin sinulla pitää olla jotain mihin linkittää. Suosittelisin joko yksinkertaista kilpailusivua tai hyvin rakennettua yksittäistä Instagram-kuvaa.

Huomioi nämä asiat:

  1. Houkuttele toimintaan ohjaavalla, tarttuvalla otsikolla: Kutsu toimintaan, informoi ja näytä osallistumisen hyöty.
  2. Näytä mitä voi voittaa: Konkreettinen valokuva palkinnosta tai selkeä numero lahjakortin arvosta.
  3. Kerro kuinka osallistuminen tapahtuu: Kirjoita lyhyesti osallistumisohjeet auki tai tee kevyt kuvallinen ohje. Mitä täytyy tehdä voittaakseen?
  4. Tuo esille Suomen lainsäädännön mukaiset kilpailusäännöt: Sivulla on syytä näkyä myös mahdolliset laajemmat kilpailusäännöt.

Liptonin Instagram-kampanjan ohjeistusta
Liptonin #omateehetki-kampanjalla on kilpailusivu esimerkiksi loop.fi:ssä.

4. Markkinoi kilpailuasi

Kun olet luonut kilpailun, sinun on syytä markkinoida sitä myös itse. Kylvä siementä kilpailustasi esimerkiksi näillä keinoilla:

  • Promoa kilpailua sosiaalisen median kanavillasi: Jaa kilpailusivun linkkiä Facebookissa, Pinterestissä ja kaikkialla missä brändilläsi on läsnäolo. Näytä samalla, että brändilläsi on Instagram-näkyvyys.
  • Lähetä uutiskirje kilpailua koskien: Lähesty olemassa olevia asiakkaitasi ja tuotteistasi kiinnostuneeksi ilmoittautuneita suoraan sähköpostilla.
  • Lisää banneri verkkosivuillesi ja verkkokauppaasi: Ohjaa liikennettä kohti kilpailuasi myös perinteisiltä verkkosivuiltasi ja tuotteidesi lomasta.
  • Osta Facebook-mainos: Uutta kohderyhmää tavoitat ehkä parhaiten mainoksilla. Älä unohda tarkentamista, et todennäköisesti tee intialaisella klikkiaktivistilla mitään, mutta sähköpostilistasi perusteella samankaltaisten facebookkaajien listalla hyvinkin paljon.
  • Listaa kilpailusi erilaisille kilpailusivuille: Ahkerat kilpailuosallistujat löytävät osallistuttavaa kilpailusivuilta, joten katsasta sinäkin ne. Instagram-kilpailuja voi markkinoida myös Instagram-mittaamisesta tutulla Iconosquarella (aiemmin Statigram).

Fazercafe.fi:ssä ei tyydytty vain banneriin
Fazercafe.fi:ssä #tastedreaming -kampanja valloitti koko sivun, ei tyydytty pelkkään banneriin.

5. Monitoroi kilpailuasi

Tavoitteistasi riippuen sinulla on seurannassasi hashtagilla lähetetyt kuvat, saadut reaktiot tai kertyneet seuraajat. Minä seuraisin lähetettyjä kuvia tai saatuja reaktioita mainitulla Iconosquarella, mutta esimerkiksi Keyhole auttaa mittaamisessa.

6. Hoida kilpailun jälkipyykki ja jatkopromootio

Tietysti voittajat tulee valita ja ottaa heihin yhteyttä, mutta suosittelen myös muuta jälkitoimintaa. Sinun kannattaa ehdottomasti tehdä näin:

  • Esittele voitokkaita kuvia linkittämällä niitä sosiaalisen median kanavillasi, harkitse myös regrammaamista (uudelleenpostaus Instagramissa brändisi tililtä)
  • Jaa Instagram-kuvina ja -videoina tietoa “bäkkäriltä” kun voittajaa valitaan
  • Lähetä Instagram Direct-viestiä kilpailuun osallistuneille (mahdollisesti valikoiduille) houkuttaaksesi heitä asiakkaiksi voittamattomuudesta huolimatta
  • Lataa Instagramiin teasereita tulevista kilpailuista ja kampanjoista

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.