Sinun yrityksellesi (tai organisaatiollesi) voisi olla todella tarpeellista näkyä suomalaisissa blogeissa. Ehkä olet asiaa jo vähän eri kanteilta lähestynytkin.

Listasin sinulle kolme erilaista tapaa näkyä sponsorina blogissa. Sitten suosittelisin, että tsekkaat Riitta Sirénin bloggauksen Fiksu viestintäihminen tuntee bloggaajat, niin opit muun muassa ettei kannata tuputtaa sitä omaa tuotetta blogiin johon se ei luontevasti istu.

Sen sijaan, että annettaisiin piilomainoksen hiipiä blogitekstiin, tehdään “sponsoroidut postaukset” heti kättelyssä selväksi. Kun lähestyt bloggaajaa, voit varmasti esittää toiveen jostakin näistä seuraavista.

Kolme keinoa näkyä blogeissa sponsorina

Sponsoroidut blogiartikkelit

Klikkaa kuvia, niin saat ne suuremmaksi.

Sarjat

Eräs suosikkiblogeistani on Apartment Therapy ja sillä on vankka kokemus mainostajien tukemien artikkelien julkaisemisesta. Apartment Therapyssa esimerkiksi on toteutettu sponssattu artikkelisarja otsikolla “Moving Week” eli muuttoviikko, jota sponsoroi kuorma-autoja vuokraava Penske.

Esimerkkinä artikkeli, joka käsittelee audiokirjasuosituksia pitkille matkoille. Muuttohan voi olla pitkäkin ja laina-autossa matka sujuu jouhevammin, kun viihdykkeet ovat kunnossa. Huomaa kuinka tukija näkyy monessa eri kohdassa artikkelia!

Sponsoroitu blogiartikkelien sarja, joka keskittyy jonkin asiateeman ympärille

Sponsoroitu artikkeli ei välttämättä suoranaisesti koske tukijan tuotetta tai palvelua, vaikka sponsoroija näkyykin! Muuttoviikko-sarja oli kokoelma käytännön vinkkejä ja neuvoja, sekä hauskoja tarinoita — aina maksajaan linkittäen.

Lookbook

Toinen pitkään seuraamistani huippublogeista on Nicole Balchin Making it Lovely. Tässä blogissa on nähtävissä etenkin hyvin havainnollisia lookbook-tyyppisiä blogipostauksia.

Lookbook toimii parhaiten muodin, sisustamisen ja kattamisen suhteen. Käytännössä bloggaaja tekee kuvakollaasin maksajan tuotteista, kuten tässä Making it Lovelyn artikkelissa Style: Mint, Coral, and Pink, jota sponsoroi Nordstrom.

Lookbook-tyyppinen sponsoroitu blogiartikkeli, jossa tuotteet ovat pääosassa bloggaajan ehdoilla

Nicolen lookbook-postauksissa näkyy bloggaajan oma henkilökohtainen “kosketus” ja se on tärkeää! Näissä artikkeleissa onkin seuraava viesti:

Sponsored posts are purely editorial content that we are pleased to have presented by a participating sponsor. Advertisers do not produce the content.

Projektit

Oh Happy Day taas on sellainen blogi, jossa tehdään paljon ns. DIY eli Tee-se-itse -projekteja. Nämä projektit usein opastavat lukijankin jonkin uuden taidon pariin.

Projekteissa mesenaatin tuote ei välttämättä esitä pääosaa, mutta saa kuitenkin näkyvää huomiota oikein esille tuotuna. Tässä esimerkkiartikkelissa opetellaan kuorruttamaan kakku, sponsorina Nestlé Toll House Morsels eli leipomistuotteita myyvä brändi. Kuorrutettava kakku lie sponsorin tuotteilla leivottu ja täydellisen kopion aikaan saamiseksi tarvitaan tietysti oikea kakkutuotekin ;)!

Sponsoroitu postaus voi olla opas tai projekti, jossa sponsorin tuote esittää sivuosaa

Jos toivot sponsoroidun blogipostauksesi olevan tämän kaltainen projekti, kannattaa huomioida ettei sen luomiseen riitä vain tuotelähetys oikealle bloggaajalle. Monilla bloggaajilla on todennäköisesti jo hintansa, jolla korvataan blogauksen ja siihen liittyvään projektiin kuluvaa aikaa: työtä. Etenkin ruokablogeissa projekti syntyy kuitenkin maistiaislähetyksistäkin varsin luonnollisesti.

Mitä sponsoroitu artikkeli sitten maksaa? Se riippuu bloggaajasta, blogin yleisöstä ja sen määristä jne.

Tietysti sponsoroitu postaus voi olla vaikka kilpailu tai arvontakin, ja on aivan varmasti myös muita tapoja kuin nämä esitellyt kolme. Kilpailun kohdalla bloggaajalle voisi esimerkiksi ehdotella vaikka sitä, että kilpailuosallistaminen tapahtuu vaikka Pinterestiin pinnaamalla (Ai mikä onkaan Pinterest? Virkistä muistiasi.), kuten tässä The Perfect Paletten sponsoroidussa kisassa.

Muillekin kuin blogeja sponsoroiville mainostajille

Kuten aiemmin bloggasin, ei sen oman bloggaamisenkaan tarvitse olla pelkkää blogikirjoittamista!

Esimerkiksi voin helposti nähdä, että Tee blogillasi tulosta! -kurssille osallistuneet Satu ja Anna voisivat ammentaa S-Kanavalla ja sen blogeissa yllä olevista kolmesta esimerkistä. Toisaalta miksei heidänkin blogeissaan voisi olla sponsoroituja postauksia, sponsoreina vaikka valmistajat, maahantuojat jne.?

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.