Tarkkaillaanko teillä esimerkiksi blogiartikkelin menestystä kuukautta pidemmälle? Onko jollain sisällöllänne vain kuukauden tavoite? Toivottavasti näin ei ole, vaan seuraat asioita pidemmällä tähtäimellä. Toki toivon myös, että asetat brändin sosiaaliseen mediaan välitavoitteita ja sitoutat niillä.

Seuraan vähäpuheisena erilaisia Instagram-markkinointiryhmiä Facebookissa. Noissa ryhmissä toistuu kuitenkin yksi ennalta-arvattava sisältö, johon järkkymättä osallistun: Mikä on sinun kuukauden tavoitteesi? Mikä on sinun välitavoitteesi matkalla kohti jotain suurempaa?

Huhtikuu taittuu toukokuuksi tulevana viikonloppuna, joten on hyvä aika miettiä mikä on seuraavan kuukauden tavoite milläkin tilillä. Tämä on varmasti myös teillä ihan hyvä aika asettaa vaikka sitten se ensimmäinen kuukauden tavoite.

Miksi kannattaa asettaa kuukauden tavoite sosiaalisen median tilille?

Valtaosa sosiaalisen median tavoitteista, joita minulle yrityksistä ja organisaatioista kerrotaan, syleilevät maailmoja eivätkä esimerkiksi työntekijät välttämättä edes tiedä niistä. Ne ovat enemmän tai vähemmän hankalia mitata ja joskus se mittaaminen suorastaan jää. Kun jokin on hankalasti mitattavaa, se ei myöskään sitouta ja kannusta.

Nuo isot tavoitteet ovat totta kai tarpeellisia ja tärkeitä eikä niitä pidä unohtaa. Sitoutumisen ja jaksamisen kannalta tarvitaan kuitenkin rehellisesti sanottuna useammin voittoja.

Pienempiin konkreettisempiin tavoitteisiin on helpompi päästä ja väitänpä, että sosiaalisen median kehityskulkukin tuntuu organisaatiossanne vakaammalta, kun joka kuukausi päästään tavoitteeseen (tai ainakin lähelle sitä)! Sitouttaminen on pettämättömämpää, kun muistat myös kertoa muille tavoitteista ja niihin pääsemisestä. Saattaisipa heille kelvata muutama vinkki siihenkin, että miten he voivat auttaa asiassa.

Aseta sometilille kuin sometilille kuukauden tavoite: jokin välietappi jonka haluat sosiaalisen median tililläsi saavuttaa 30 päivässä. Eikä tämä koske vain bränditilejä, vaan tähän voi hyvin kannustaa myös työntekijälähettiläitä.

4 askelta tavoitteellisuuteen sosisaalisessa mediassa

Varmista, että kuukauden tavoite on jotain tarpeellista

Jos nyt puskee tuskan hiki pintaan, niin vedä syvään henkeä ja rauhoitu! Ei ole tarkoitus, että kuukauden tavoite olisi osua useisiin eri maaleihin sen 30 jakson aikana. Suosittelen, että valikoit yhden tarpellisen asian.

Mikä sitten on tarpeellista? Se on sitä mitä tarvitset niiden isojen tavoitteiden saavuttamiseksi. Jos tavoite on yritystänne koskevan tietoisuuden kasvattaminen, tarvitaan levikkiä. Levikin eteen on jatkuvasti tehtävä jotain, mikä pärjää algoritmeille. Jos tavoite taas on kaupanteko, voi kuukauden tavoite olla vaikka sähköpostilistojen kasvattaminen ja sen eteen tarvitaan perusteellista liikenteenohjausta.

Minä esimerkiksi asetin kuluvalle huhtikuulle omaksi Instagram-tavoitteekseni nostaa Talk Rate hyvään kasvuun. Talk Rate on Iconosquaren mittari kuvien herättämästä keskustelusta. Koen, että sen saaminen kasvuun auttaa erityisesti algoritmin kanssa. Suurempi seuraajamäärä ei mielestäni auta esimerkiksi julkaisujen hyllyiän pituuden suhteen.

Eli kuukauden tavoite oli seuraava:

  1. Tavoite: kommenttien määrä kasvuun
  2. Käytettävät resurssit: n. 10-20 minuuttia per päivä
  3. Mittari: Iconosquaren Talk Rate (+ Love Rate ja Engagement Rate)
  4. Toiminta: herätä kuvilla tunteita, esitä kysymyksiä kuvausteksteissä, kommentoi takaisin ja kommentoi muiden kuviin

Miltä tilanne näyttää, kun kuukautta on jäljellä 3,5 päivää? Verrattuna edelliseen 30 päivän ajanjaksoon kasvua on +40,5%, olen tukevasti tavoitteessani.

Kuukauden tavoite: Talk Rate kasvuun

Miten on, mikä on sinun kuukauden tavoitteesi toukokuulle?


Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.