Jotta saisitte sekä organisaationa että työntekijöinä työntekijälähettilyysohjelmasta irti mahdollisimman paljon hyötyjä, on syytä huolehtia muun muassa sosiaalisen median profiilit kuntoon. Tämä koskee siis sekä organisaation että työntekijöiden profiileja — puhumattakaan niiltä lähetettäviä viestejä.

Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että Twitter-profiilissa vaihdat sen oletusavatarin munapäästä hyvään kuvaan itsestäsi ja alat suhtautua LinkedIniin muunakin kuin CV-pankkina.

Toisin sanoen alat viimeistään nyt viestimään LinkedInissä, sillä on nimittäin väliä.

Miten laadin täydellisen LinkedIn-päivityksen?

Kerroin sinulle keväällä työntekijälähettilyyden haasteiden kampittamisesta ja tulin samalla jakaneeksi Hootsuiten Tweet Templaten. Heidän pohjansa täydellisen tweetin laatimiseen menee näin:

Hootsuiten tehokkaan tweetin kaava
Kuva: Hootsuite

Vaan miten menee sama asia LinkedInissä?

Hanna P kertoi sinulle keväällä, että LinkedIn-profiiliin kannattaa laittaa yksi (1) viesti päivässä. Tuo yksi päivitys olkoon jotain tälläistä, kun olet työntekijälähettiläs:

LinkedIn-päivitys

LinkedIn-tilapäivitykseen mahtuu 600 merkkiä, mutta optimaalinen mitta englanninkielisissä tutkimuksissa on todettu menevän 25 sanan kohdalla. Suomalaisten sanojen ollessa pidempiä, suosittelen pyörimään jossain 50-60 merkin välimaastossa. Pääasia on, että se kannustaa kontaktejasi osallistumaan kommentoimalla tms. Unohda myös hashtagit, ne eivät LinkedInissä toimi.

Pidä mielessä positiivisuus sekä kysymys: miten viestini hyödyttää kontaktejani?

LinkedIn Publisheriin julkaistavien pidemmän formaatin bloggauksien suhteen suosittelen seuraavaa:

  • 71 merkin mittainen otsikko, joka koostuu 6 sanasta.
  • Noin 3200 merkkiä pitkä, kappaleisiin jaettu teksti.
  • Käytä artikkelikuvaa.

Organisaatiosivulla toimiessa pyrkisin jotakuinkin samaan pituuteen ja saamaan tottakai aikaiseksi sitä vuorovaikutusta.


Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.