Voiko Instagramilla ohjata liikennettä verkkosivulle? Siinä tarkoituksessa se ei ehkä ole mahtavin väline maanpäällä, mutta eiköhän jotain asialle keksitä.

Lokakuussa kirjoitin kuinka Pinterest ohjaa liikennettä verkkosivullesi. Nyt tammikuussa olen yhden asiakkaan kanssa miettinyt, kuinka Instagramilla voidaan vaikuttaa verkkoliikenteeseen, vaikka olen aiemmin todennut siellä linkkien olevan toimimattomia.

On kuitenkin joitain asioita, mitä voit Instagramissakin tehdä liikennettä ohjataksesi.

Miten Instagramilla ohjataan liikennettä?

5 kohtaa Instagram-postauksessa, jotka voivat ohjata liikennettä sivullesi

Alla olevassa kuvassa olen lavastanut tilanteen, jossa olen toivottavasti selättänyt mahdollisimman monta käsillä olevaa mahdollisuutta ohjata liikennettä Instagramilla. Lavastin tällä kertaa painotuotteiden, aikakauslehtien maailmasta, sillä Glorian Ruoka & Viini -lehti on tuoreimmassa numerossaan tuonut vahvasti Instagramin esille mm. lukijoille suunnatuin toimintakehottein.

Vinkkaa kommenteissa, jos sinulla on lisää ehdotuksia aiheeseen!

Kuinka Instagram-postaus voi ohjata liikennettä?
Klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana.

1. Vesileima kuvassa

Apuvälineiden avulla Instagram-kuvat voi vesileimata. Lue Elaine Griffinin artikkeli aiheesta BlogHerista: Adding a Watermark to Your Instagram Images.

Vesileimalla ainakin levität tietoisuutta brändistäsi ja jos ymppäät vesileimaasi verkko-osoitteesi, joku saattaa sitä myöden sivuillesi ohjautua. Tämä on etenkin siitä syystä kannattavaa, että Instagrammissakin on apusovellusten avulla mahdollista lähettää toisten kuvia uudelleen esimerkiksi Regram-sovelluksella.

2. Brändätyt hashtagit

Hashtagit ovat olennainen osa Instagramin toimintaa ja ne ovatkin kuvatekstissä sekä kommenteissa niitä ainoita klikattavissa olevia elementtejä. Ne eivät tietenkään johda väkeä verkkosivuillesi, mutta kun tutustutat yleisösi brändäämiisi hashtageihin, ovat asiat aavistuksen paremmin.

Kun hashtag on helposti muistettavissa ja yhdistettävissä sinuun, voi joku eksyä pääkallopaikallekin niiden ansiosta.

3. Paikkamerkinnät

Jos yritykselläsi tai organisaatiollasi on fyysisiä toimipisteitä, käytä kuvien yhteydessä paikkamerkintää. Näin autat konkreettista liikennettä ohjautumaan verkon ulkopuolella noihin toimipaikkoihisi.

Jos taas fyysisiä toimipisteitä ei ole, miksi et käyttäisi paikkamerkintää kuten Jamie Oliver ja merkitsisi siihen verkkosivusi osoitteen? Osoite toki vie karttaan, mutta ainakin se on esillä.

Jamie Oliverin Instagram-tilin paikkamerkintä on verkkosivun osoite
Klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana.

4. Räätälöidyt, mitattavat lyhyturlit

Vaikka linkit eivät kuvatekstissä ja kommenteissa tulekaan klikattavaksi, se ei estä niitä mukaan laittamasta. Pidä kuitenkin huoli kahdesta asiasta:

  1. Käytä räätälöitäviä, helposti käyttäjän itse selaimeen kirjoitettavissa olevia lyhytosoitteita
  2. Käytä sellaista lyhytosoitepalvelua, joka antaa sinulle tilastoa kyseisen linkin käytöstä
  3. (Käytä kyseistä linkkiä vain Instagram-kuvissasi, että pystyt todentamaan nimenomaan Instagramista tulleen liikenteen.)

Voit siis valita käyttöösi tässä tilanteessa vaikka aiemmin mainitsemani Bitlyn.

5. Linkki profiilin kuvauksessa

Muista täydentää myös Instagram-käyttäjäprofiilisi, sillä siellä on sen yhden ja ainoan toimivan linkin paikka.

Mitä tarvitset Instagramin suhteen palvelun ulkopuolella?

Kun haluat käyttää omassa sisältömarkkinoinnissasi Instagramia, vaatii sen tehokas hyödyntäminen myös hieman jotain muuta kuin tilin pystytyksen ja kuvien syytämisen maailmalle.

Suosittelen lämpimästi, että kerrot esimerkiksi verkkosivuillasi vaikka badgejen avulla Instagram-tilin olemassa olosta. Älä unohda markkinoida asiaa myös sosiaalisen median tileilläsi ja linkittää niillä myös yksittäisiin kuviin.

Niin ikään mahdollisissa printtimateriaaleissa asiaa kannattaa tuoda julki. Esimerkkiin lavastamassa Glorian Ruoka & Viini -lehdessä tuorein numero (1/2014) sisältää mm. tämän toimintakehoituksen: “Inspikset Instagramiin. Jaa parhaat kokeilut, herkullisimmat annokset ja komeimmat leivonnaiset ystävien kanssa. Tai esittele herkut isommalle yleisölle: julkaise kuva Instagramissa ja merkitse se hashtagilla #jaettuilo ja @glorianruokajaviini.” Puhumattakaan heidän omien tiliensä markkinoinnista:

Äläkä unohda fyysisiä lokaatioita, kuten vaikka hotellin hissiä.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.