Miten markkinoida sosiaalisessa mediassa? Viimeaikaisissa valmennuksissani ja koulutuksissani olen pyrkinyt alleviivaamaan ajatusta tunteiden herättämisestä. Eräässä organisaatiossa osallistuja sanoikin taannoin päivän päätteeksi näin:

“Mulle on vahvistunut ajatus siitä, että meidän pitää myynnin lisäksi pyrkiä luomaan elämyksiä.”

Kyllä! Elämyksillä herätetään niitä tunteita, joista sikisee vuorovaikutuksissa oleminen, joka sitouttaa reagoijan sinun markkinointiviestiisi. Elämysten tuottaminen paitsi vahvistaa asiakaskokemusta, myös toivottavasti vaikuttaa työntekijöidesi työpäiväkokemukseen positiivisesti.

Miten markkinoida sosiaalisessa mediassa elämyksellisyydellä?

Yksi omista suosikeistani, mitä elämyksiin tulee, on erään australialaisen kahvilan käsialaa. Mitä he tekivät? Laittoivat heti avattuaan myyntiin pirtelöitä, joista foodiet eivät voi olla ottamatta valokuvaa. Tavoite oli siis se, että uutuuksien perässä juoksevat herkuttelijat hoitavat mainostuksen kuin taikaiskusta.

“I wanted to do some really great shakes, and so ridiculous and over the top that people just had to take a photo of it before they ate it”
Anna Petridis, Canberra Times, 11.7.2015

Nyt Pâtissez-kahvila on ollut auki vuoden ja heidän eeppiset freakshakensa tunnetaan ympäri maailman. Hashtageilla #freakshake ja #freakshakes on ladattu pelkästään Instagramiin tuhansittain kuvia, pirtelöistä on tullut ilmiö, jota kopioidaan kotikeittiöissä ja muutkin ovat ryhtyneet myymään omia versioitaan. Miksi?

Koska alkuperäinen tuote itsessään vaan oli niin pöyristyttävän näköinen, ettei sitä voinut ohittaa vaan sitä piti ryhtyä jonottamaan. Se kaikissa variaatioissaan on niin runsas, että se on pakko näyttää kavereille: “katso mitä minulla oli pokkaa ostaa tässä kaloreita laskevassa maailmassa!”

Kuva, jonka Pâtissez (@patissez) julkaisi

Miten someiluun “pakottava” elämys luodaan?

Minun mielestäni se lähtee siitä, että ruiskutat siihen tavanomaiseen tekemiseesi jotain lisää, jotain poikkeuksellista ja kiehtovaa.

Noiden pirtelöiden tapauksessa se “jokin” on mielestäni itsevarmuus ja voima: nyt on niin messevää, että muilta et tätä saa! Toisaalta se voisi olla vaikka hälyyttävyyttä: ole skarppina, sillä tätä on saatavilla vain rajoitettu määrä eikä sen jälkeen koskaan enää!

Ja kun saat sen jonkin poikkeuksellisen käsiisi, pakkohan siitä on kavereille kertoa. Varustettuna niillä hashtageilla, joista huomaavaisesti on sen poikkeuksellisuuden ympärillä muistutettu.

Pointti on olla erilainen ja tarjota jotain erilaista kuin muut. Eikä vain vähän erilaista, vaan jotain ällistyttävän erilaista. Jotain riemastuttavan omalaatuista. Jotain täysin toisella tavalla tyydyttävää. Jotain ihastuttavan eksentristä. Jotain jännittävän vastakkaista.

Meille on melkolailla kaikille annettu sosiaalisen median välineissä samat mahdollisuudet, nappulat ja suuntaviivat. Miten markkinoida sosiaalisessa mediassa samoilla välineillä kuin muut niin, että erotut? Valtaosa sosiaalisen median menestyjistä on niitä, jotka avoimin mielin ovat valinneet viestintäänsä täysin erivärisen värityskynän kuin muut ja uteliaasti värittäneet viivojen yli.

Älä sinäkään anna palvelujen muutosten — kuten Instagramin algoritmin mukanaan tuoma epäkronologisuus, Facebookin uusien ominaisuuksien tai Snapchatin päivittyvien linssien — rampauttaa sinua, vaan keskity mukauttamaan elämyksellinen sisältölinjasi muutoksiin.

Eikä elämyksellisyys tarkoita sitä, että sinun pitäisi jatkuvasti olla kokeilemassa jotain uutta. Minusta esimerkiksi hyvin tiukasti linjassaan pysyvä Instagram-tili @girleatworld tarjoaa jokaisella kuvallaan elämyksen, josta olen usein kertonut ihmisille — kuten juuri nyt sinulle.

Miten markkinoida sosiaalisessa mediassa? Esimerkiksi @girleatworld tarjoilee elämyksen erilaisten kuvien linjallaan

PS. Kannattaa lukea mitä Tarinakoneen Anne Kalliomäki kirjoittaa elämyksien luomisesta.


Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.