Mikä sinun mielestäsi on tällä hetkellä sisältömarkkinoinnin suurin haaste? Vuonna 2011 isoin haaste CMI:n tutkimuksen mukaan yrityksille ja organisaatioille Yhdysvalloissa oli: miten tuottaa yleisöä sitouttavaa ja osallistavaa sisältöä (“content that engages”)?

Viime vuoden selkeästi isoimpana haasteena koettiin: miten tuottaa tarpeeksi sisältöä? Veikkaanpa että tätä pohtivat useimmat yritykset ja organisaatiot myös Suomessa.

Koko CMI:n tutkimuksen ehkä yllättävin tulos on LinkedInin suosio sisältöjen jakelukanavana. LinkedIn on nimittäin noussut Yhdysvalloissa sisältömarkkinoinnin kannalta merkittävimmäksi sosiaalisen median kanavaksi. Noin 83 prosenttia markkinoijista jakaa sisältöjään LinkedInissä ja näillä luvuilla LI ohitti täpärästi sekä Twitterin että Facebookin.

Vaikka emme Zentossa olisi osanneet veikata näin yllättävää nousua, niin olemme kyllä huomanneet LinkedInin piristyneen selkeästi kuluneen vuoden aikana. Palveluun on tullut uusia ominaisuuksia ja erityisesti lisää käyttäjiä: Suomessa LinkedIniä käyttää jo n. 430 000 ja koko maailmassa n. 200 miljoonaa ammattilaista. Myös LinkedIn-koulutuksen tarvetta näyttäisi olevan yhä enemmän ja sitä myös meiltä tilataan.

LinkedIn -palvelussa voi jakaa sisältöjä
ja tehdä sisältömarkkinointia monilla eri tavoilla

Tässä muutama esimerkki, missä osioissa ja miten voit markkinoida sisällön avulla. Mikä sinun mielestäsi olisi tämän listan jatkoksi 10. kohta eli hyvä tapa tuoda sisältöään esille LinkedIn -palvelussa?

1. Tarkista ensin, että oma profiilisi on kunnossa. Kiinnitä huomiota kohtaan Headline, jossa kerrot oman asiantuntija-alueesi. Tarkista että teksti yhteenveto eli Summary -kohdassa palvelee omia tavoitteitasi, tähän voi sanailla pitemmänkin pätkän, esimerkkinä Mari Smith.

2. Sisällön tuominen muista kanavista: Summary -osion alle voit ladata omaa sisältöäsi muualta, esim. Slideshare-kalvot tai Youtube-video. Ja muista tuoda sisältöä tarpeeksi usein, jotta saat enemmän näkyvyyttä.

Lataa mediasisältöä LinkedIn Summarysi alle esimerkiksi Slidesharesta

3. Tilapäivitykset henkilökohtaisessa profiilissa tai organisaation sivulla. Tämä on ehkä se tyypillisin tapa tuottaa sisältöä LinkedIniin ja toimii samalla tavalla kuin esim. Facebookissa. Muista myös reagoida muiden kommentteihin ja osoittaa näin aktiivisuutta.

4. Organisaatiosivulla on Palvelut eli Services-osio, jossa voit listata yrityksesi tai organisaatiosi tarjoamat palvelut ja tuotteet. Tässä kannattaa keskittyä yleisön tarvitsemiin kokonaisuuksiin eikä palastella palveluita liian pieniin osiin.

5. Request recommendations -toimintoa kannattaa käyttää kun pyytää suosituksia omilta asiakkailtaan. Siinä voi samalla ohjeistaa asiakkaita esim. kysymällä mitä hyötyä teille oli meidän valmennuksestamme? Zento tekee tätä samaa nyt erillisellä lomakkeella verkossa mutta voisi yhtä hyvin pyytää suosittelut myös LinkedIn-palvelun kautta.

Pyydä LinkedIn yrityssivulle lisäämiisi palveluihin tai tuotteisiin suosituksia asiakkailtasi

6. Ryhmien käyttäminen on LinkedIn -palvelussa ehkä tehokkain keino sisältömarkkinointiin. Ryhmät on nimetty teemojen tai asiakokokonaisuuksien mukaan ja niitä voi erikseen etsiä LI-hakukentän avulla. Tästä hyvänä esimerkkinä Myynnin Etsijät -ryhmä, jota Zentossa Tepsan Kirsi käyttää aktiivisesti ja löytää sieltä kiinnostavia businesskumppaneita, saa vastauksia kysymyksiinsä ja käy keskustelua myyntiin liittyvistä asioista. Ryhmässä tärkeää on keskustelun avaus. Ryhmässä voi myös promota erilaisia asioita.

7. Käytä hakukentän Updates -hakua (hakukentän vasemmalla puolella) niin saat tuoreimmat päivitykset valitsemastasi aiheesta. Esimerkiksi meillä Zentossa Takalan Hanna hyödyntää tätä toimintoa niin, että hakee säännöllisesti aihetta “asiantuntija” (halutessaan markkinoida asiantuntijabrändäystä) ja sitä kautta pääsee reagoimaan myös sellaisten ihmisten viesteihin, jotka eivät kuulu kontakteihin.

Käytä Updates-hakua (Signal) etsiäksesi sisältöä johon reagoida, myös kontaktiesi ulkopuolelta

8. Työpaikat eli Jobs -osiossa voi ilmoittaa työpaikoista ja sillä tavoin tehdä yritystään sekä palveluitaan ja tuotteitaan tunnetummaksi.

9. Answers -toimintoa voi myös käyttää sisältömarkkinointiin, esimerkiksi asiantuntijayrityksen edustajat voivat kysymysten avulla kerätä signaaleja kohderyhmiltään. Kysymyksiin vastaaminen on myös tehokasta, sillä vastaajat ovat liikkeellä sillä asenteella, että pääsevät tuomaan omaa asiaansa/asiantuntemustaan esille. PÄIVITYS 18.1.2013: LinkedIn ilmoitti Answers-osion poistuvan palvelusta tammikuun 2013 lopussa.

Linkedin Answersissa saa kysymäll ja vastaamalla tehtyä sisältömarkkinointia

 


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.