Pinterestin huikeasta noususta kaikkien huulille on nyt kulunut runsas vuosi.

Kehotin sen pariin marraskuussa 2011 ja edelleen olen sitä mieltä, että monille tahoille se on juuri oikea paikka toimia. 80 % Pinterest-käyttäjistä on naisia ja iso osa kuvista liittyy lifestyle-asioihin. Sen perusteella olen kehdannut väittää tilausliikenteen yrittäjille Bussialan kehittämispalvelujen tilaisuudessa, että shoppailumatkoille pitää kalastella leidejä nimenomaan Pinterestissä.

Suurin haaste Pinterestin käyttämiseen etenkin palvelujen ja asiantuntijaosaamisen markkinoinnissa on kuitenkin visuaalisen sisällön puute. Eipä ole ihan liikaa kuvamateriaalia minunkaan kurssiluontoisesta palvelustani, joten tunnen tuskasi! Mitä siis tehdä, jos ei suoranaisia tuotekuvia ole?

Miten Pinterestillä voi markkinoida palvelua?

Mitä voisi pinnata Pinterestiin?

Vuosien saatossa on varmasti kertynyt erilaisia valokuvia, piirroksia, esitteitä, julisteita, videoita jne. Niillä voit esitellä organisaatiosi osaamista, historiaa ja kulttuuria.

Huolehdi kuitenkin siitä, että materiaalisi todella on originellia, eikä tavaraa kuvapankeista. Erotu joukosta!

Ja aina kun pinnaat, muista tämä: Lisää linkkejä pinnaustesi kuvauksiin! Käytä myös hashtageja. Pinterestissä markkinoiminen ei ole vain kauniita kuvia.

1. Julkaise infografiikoita

Elämme vahvasti infografiikoiden aikaa ja se näkyy myös Pinterestissä. Kun sinulla on jotain dataa toimialastasi, jota voisi visualisoida, tee niin ennenkuin joku muu ehtii ensin!

Vilkaisepa vaikka Riitta Raesmaan pinboardia Information & Infographics, johon Riitta on pinnannut esimerkiksi Toni Nummelan infografiikan Foursquare in Finland 2012.

2. Lataa ekirjojesi, raporttiesi ja muiden vastaavien kannet Pinterestiin

Julkaistaanko yrityksessäsi erilaisia raportteja, kirjoja, artikkeleita ja katsauksia? Nyt voisi olla korkein aika laittaa niiden kannet Pinterest-kelpoisiksi ja luoda niille oma boardinsa. Tässä voisi olla hyvä paikka nousta esille mielipidejohtajana.

Tsekkaa Melanie Mooren taulu Ebooks, jossa ovat esille erityisen hyvin HubSpotin erilaiset ekirjat, kuten esimerkiksi How to Create Epic Facebook Ads.

3. Tuo esiin tekijät työn takaa

Potentiaalisia asiakkaita kiinnostaa kuka on palvelun takana, millaiselta tyypeiltä työntekijäsi näyttävät. Miksi et siis toisi heitä esille myös Pinterestissä, ehkä jopa vähän persoonallisemmin kuin verkkosivullanne? Mitä jos haastattelisit osaajiasi lyhyille videoille ja pinnaisit ne?

Tutustupa Michigan Creativen tiimiin, esimerkiksi heidän web project managerinsa Kerrin kanssa projekteilla lie takuulla onnellinen loppu.

4. Esittele (halukkaat) asiakkaasi

Jos pyydät luvan, joku asiakkaistasi mielellään esittäytyy Pinterestissä asiakkaanasi. Ehkä hänellä on yrityksestäsi jopa tarina kerrottavanaan ja tuotekin mahtuu kuvaan!

Todisteeksi Globe Mercedes-Benzin board Our Customers, jolla muun muassa Barbara on yhtä hymyä uuden autonsa sekä autokauppias-Joen kanssa.

Muista myös mahdollisuus luoda yhteisiä tauluja asiakkaiden kanssa: asiakkaat pinnaavat sinulle! Sen suuntaan vinkkasin liveraportointiblogissani.

5. Ryhdy käyttämään sisällöissäsi vahvoja selkeitä kuvia

Olet varmaan laittanut merkille, että minun Zento-bloggauksissani on nykyään aina yksi tietynlainen kuva, jossa on myös blogauksen otsikko? Ryhdyin tekemään niitä nimenomaan Pinterest mielessäni. Pikkuhiljaa ne leviävät ja tulevat repinnatuksi, kiitos esimerkiksi Johanna Janhoselle ajanhallinta-asian pinaamisesta!

Ryhdy siis sinäkin upottamaan blogeihisi ja muihin sopiviin sisältöihisi vähintään yksi isohko originaali kuva. Vinkiksi: pinnatun kuvan maksimileveys on 554 pikseliä, kaikki sitä suurempi pakotetaan tuohon leveyteen.

Järjestä kuvan yhteyteen Pin it -nappi, se on kuin kehote pinnata.

+ Kuratoi alasi uutisia ja muita ajankohtaisuuksia

Hyvä mielipidejohtotähti antaa tilaa myös muiden luomalle sisällölle. Mitäpä jos esittelisit osaamistasi valikoimalla muiden tekemistä sisällöistä parhaat tauluiksi? Tietysti niin, että alkuperäiset linkitykset säilyvät ja kunnia materiaalista menee sinne mihin se kuuluukin, sinun kunniasi on jakamisessa.

Älä unohda tarkkailla seurauksia

Muista seurata kuinka sisältösi leviää Pinterestissä. Sen suhteen olen vinkannut jo aiemmin: Näin voit seurata sisältöjesi leviämistä Pinterestissä. Reagoi myös itse muiden pinnauksiin: kommentoi, tykkää ja repinnaa! Näin rakennat laajempaa seuraajajoukkoa.

Suosittelen kokeilemaan myös PinReachia, jolla saat vähän tilastoja siitä mikä on suosituinta sisältöäsi Pinterestissä.

Tutki myös verkkosivujesi tilastoista paljonko pinterest.comin ja m.pinterest.comin kautta tulee liikennettä.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.