Pimeässä sosiaalisessa mediassa jakaminen ei ole ihan merkityksetön juttu. Olen aiemminkin kehottanut arvioimaan pimeän sosiaalisen median voimaa verkkosivujen liikennemääriä tarkkaillessa ja nyt vasta kehotankin huomaamaan sen!

Pimeässä sosiaalisessa mediassa jakaminen on iso pala kakkua

RadiumOnen raportti The Light and Dark of Social Sharing nimittäin kertoo, että jopa 77 % eurooppalaisten jakamisista tapahtuu “pimeässä somessa”. Lähes 80 prosentin pala jakokakusta ei ole ihan pieni pala. Huomion arvoista on myös se, että Euroopan alueella jopa 34 % jakaa sisältöä pelkästään pimeässä somessa.

Tehdessäni asiakkaalle taannoin vertailua heitä ja heidän kilpailijoitaan koskevista sometoimista, tarkastelin muun muassa verkkosivujen jaetuinta sisältöä. Pimeän somen jakoihin en käsiksi päässyt, mutta tiesin itsekin jakaneeni sekä heidän että heidän kilpailijoidensa sisältöä WhatsAppissa. Jos olisin ajatellut raa’asti, että ne minulle näkyvillä olevat jaot ovat vain 23 % jaoista ja lisäisi päälle 77 %, tuon tekemäni vertailun jaetuin sisältö ylittäisi helposti 7800 jakoa.

Tämä ei tosin tarkoita sitä, että varsinaista liikennettä kertyisi pimeistä jaoista noin paljon. Euroopassa pimeästä syntyy klikkauksia verkkosivulle 20 %, joka toki on varsin hyvä luku sekin. Vertailun vuoksi globaalisti klikkauksia syntyy 16 %.

Toisissa tuotekategorioissa viihdytään pimeässä paremmin kuin toisissa

Totta kai sisällön “tuotekategorialla” on väliä. Vahvimmillaan pimeä jakaminen on Euroopassa seuraavissa kategorioissa:

  1. matkustaminen 89 % (klikkauksia 23 %)
  2. ura 87 % (klikkauksia 10 %)
  3. ruoka ja juoma 87 % (klikkauksia 10 %)
  4. kiinteistö 86 % (klikkauksia 10 %)
  5. tiede 85 % (klikkauksia 53 %)

Näiden välittömässä läheisyydessä pyörivät niin taide & viihde kuin koulutuskin. Ainakin minun on helppo kuvitella, että vaikkapa kaveriporukan kesken matka- ja ruokailusuunnitelmia linkeillä höystettynä käydään juuri yhteisessä WhatsApp-ryhmässä. (Selkeästi kirkkain kategoria on Lemmikit, vain 21 % sen jaoista tapahtuu pimeässä.)

Jos nyt palaan takaisin siihen raakaan arvioon siitä, kuinka paljon tekemässäni kilpailija-arvioinnissa jakoja on todella, ottaisin tietysti heidän edustamansa kategorian pimeässä sosiaalisessa mediassa jakamisen prosentin sen yleisen jakoprosentin sijasta. 77 prosentin sijasta pimeässä tapahtuvia jakoja olisikin 84 prosenttia ja jakojen määrä nousisi helposti viisinumeroiseen lukuun parhaiten jaetun sisällön kohdalla.

Eihän tämä tietysti näin yksinkertaista ole, mutta ehkä tällä saa jotain suuntaa siihen pimeän sosiaalisen median mittaamiseen.

PS. Tietysti käyttämällä voimakkaasti brändättyjä ja mitattavia lyhytosoitteita saattaisi saada jotain vielä kouriin tuntuvampaa.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.