Nyt kun mittaamishommiin päästiin edellisessä artikkelissa Instagramin parissa, niin jatketaanko samaan hyömyyn erään toisen palvelun mittaamisen parissa? Jatketaan, vaikka puistelisitkin päätäsi parhaillaan.

Ajattelin nimittäin, että LinkedInin mittaaminen saattaisi kiinnostaa sinua piin kovana ammattilaisena. Mitä LinkedInissä kannattaa mitata?

Sinun on helppo mitata LinkedIn-menestystä ihan ilmaiseksi

Mitä LinkedInissä voi mitata?

Suosittelen tottakai sitä, että kun saat yhteydenoton verkkosivujen yhteydenottolomakkeen kautta, sähköpostitse, puhelimitse tai vaikka savumerkkeinä, sinun kannattaa aina kysyä mistä yhteydenottaja on sinusta tai organisaatiostasi kuullut. Jossain tilanteessa vastaus voi olla LinkedIn! Mittaa siis konkreettisia kauppoja sekä työtarjouksia ja muuta laadullista myös, olemalla utelias.

Vaan jotenkin sitä LinkedInin sisällä tapahtuvaa — määrällistä — toimintaakin kannattaa pitää silmällä, joten tässä asioita vahdittavaksi:

1. Kontaktien määrä

Tylyä, mutta totta. Mitä isompi verkosto sinulla on, sitä enemmän sinulla luonnollisestikin on yleisöä ja sitä myöden mahdollisuuksia.

Tietysti tässä pitää muistaa, ettei isompi ole parempi, ellei yleisö ole oikealta toimialalta. Paljonko sinulla on siis kontakteja niillä aloilla, niissä yrityksissä ja niillä alueilla, joita tavoittelet?

Tässä kohdassa auttaa kovasti, kun otat käyttöön uuden muodon LinkedIn Contactsista ja ryhdyt kategorisoimaan kontaktejasi räätälöidyillä tageilla. Voit mitata kokonaiskontaktimäärää sekä erikseen kullekin tagille kertyvien kontaktien määrää.

"Tägää" kontaktisi aihealueittain Pidä silmällä kontien määrä kullakin tagilla
Kunkin kontaktin profiilissa on kohta Relationship, jossa voit tägätä hänet jollain uudella tagilla. Contacts-näkymässä voit suodattaa kontaktit tägeittäin.

2. Profiilin katseluiden määrä

Who’s viewed your profile -tiedot, joihin pääset vaikka LI-etusivulta oikeasta palstasta, ovat muuttumassa pikapuoliin kaikilla LI-käyttäjillä. Oheisessa kuvassa hieman esimakua.

Mittaamisen kannalta hieno juttu, sillä tarkoitus ei ole keskittyä tässäkään pelkästään siihen raakaan määrään vaan myös laatuun. Keskity mieluummin siihen keitä nämä ihmiset ovat, mitä aloja he edustavat, päätyivätkö he ottamaan sinuun yhteyttä.

Kuka katselee profiiliasi, miltä toimialoilta he ovat?

3. Hakutuloksiin osumisen määrä

Tämä tulos löytyy samalta sivulta kuin Who’s viewed your profile ja näin on myös jatkossa sivun uudessa versiossa. Mitä huonommin tässä osiossa mielestäsi menestyt, sitä parempia syitä sinulla on parannella LinkedIn-profiiliasi.

4. Kontaktipyyntöjen määrä

Saamiesi kutsujen määrä kertoo muun muassa siitä, että olet itse ollut aktiivisempana sekä LinkedInissä että “oikeassa elämässä”. Jos sinä olet se enenevissä määrin se, joka halutaan kontaktoida, hienoa!

5. Päivityksesi nähneiden määrä

Liian usein törmään tyyppeihin, jotka vaan tekevät profiilin — CV:n — LinkedIniin ja jäävät sitten istuksimaan persuksilleen ja odottamaan. Heiltä unohtuu sisällöllä markkinoiminen totaalisesti!

Sinun kannattaa olla sen kasvavan kontaktipilvesi LinkedInin etusivun virrassa ja se tapahtuu tilapäivityksillä. Etusivulta oikeasta palstasta löytyy myös lukuja tuoreimpien päivityksiesi menestyksestä viimeiseltä 14 päivältä eli ota tiedot ylös kahden viikon välein.

Tässä kohtaa kannattaa myös tarkkailla sitä omaa toiminta-aikaa ja verrata tuloksia siihen. Koska sinun LinkedIn-yleisösi todella on näkemässä päivityksesi?

Miten LinkedIn-päivityksesi on menestynyt?

6. Päivityksiisi reagoineiden määrä

Tykkäämiset, kommentit ja jakamiset ovat tässäkin sosiaalisen median palvelussa merkittäviä. Reaktiot vaikuttavat viestiesi leviämiseen. Samalla kun pidät silmällä reaktioiden kertymistä, muista ainakin kiittää ellet muuten lähde keskusteluttamaan.

7. TOP 10-taitojesi suositusten määrä

LinkedIn Endorsement jakaa mielipiteitä varmasti edelleen, mutta epäilemättä LinkedIn itse rakastaa näitä yhden napin painalluksella tapahtuvia suosituksia. Ei varmasti haittaa, jos tähtäät ainakin niiden TOP 10 -taitojesi suosittelujen määrän kasvuun tavalla tai toisella.

Miten kärkitaitosi keräävät suosituksia?

8. Kirjallisten suosituksien määrä

Oikeasti ajatuksella kirjoitettujen suositusten määrä lienee sitä merkittävämpi, mitä työhaullisempi on tavoitteesi LinkedInissä. Käytät aikasi hyvin, jos saat tämän numeron tasaiseen kasvuun.

9. LinkedInistä verkkosivulle ja/tai blogiin saapuneiden määrä

Sillä merkitystä kulkeutuvatko kontaktit ja potentiaaliset kontaktit LinkedInistä verkkosivuillesi. Käytä kaikki linkittämisen mahdollisuudet hyväksesi ja pidä silmällä liikenteen määrää vaikkapa Google Analyticsillä.

Linkittämisen mahdollisuuksia LI:ssä:

  • Lisää linkkejä profiilisi galleriaosioissaKontakti-info profiilissasi
  • Julkaisut
  • Projektit
  • Profiilin galleria →
  • Ryhmät
  • Tilapäivitykset

Mitä LinkedInistä saapuva liikenne puuhaa sivuillasi?

Ei pidä tietenkään unohtaa sitä, mitä tapahtuu LinkedIn-yritysprofiilista käsin. Tiedät siellä olevan myös numeroita seurattavaksi.

Mitä välineitä LinkedInin mittaamiseen?

Käytännössä tästä pitäisi irrota varsin helppo laskentataulukko. Kun tarkastat vaikka 14 päivän välein luvut ja laitat kuvaajat piirtymään, niin näet kehityksen ilman maksullisia apuvälineitäkin.

Ehkäpä sinun kannattaisi tarkastaa myös aiemmin esittelemäni automatisointipalvelun IFTTT:n reseptit, löytyisikö sieltä jotain kätevää. Tässä yksi esimerkki:

IFTTT Recipe: If new job suggestion, then add row to spreadsheet in Google Drive connects linkedin to google-drive

Määrälliseen LinkedIninkin mittaamiseen löytyy toki myös erilaisia palveluita. Esimerkiksi Quintlya voit kokeilla 14 päivää ja SproutSocialia 30 päivää ilmaiseksi.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.