Millaista tukea asiantuntijanne saa someviestintäänsä? Kun vaikka koulutus, jolla autetaan asiantuntija sosiaalisessa mediassa alkuun, ei tosiaan auta asiantuntijan kuin alkuun.

Oli tässä taannoin uuden asiakkaan kanssa suunnittelupalaveri koskien koulutuksen sisältöä. Koska kyseisen koulutuksen tavoitteena on saada heidän asiantuntijansa someen, tuli myös tiedusteltua onko heillä olemassa asiantuntijoille sitten tukityökaluja, kuten someohje ja viestijöiden sisäinen tukiryhmä. Ja jälleen kerran sen oikein näki katseista, kuinka ajatus siitä ryhmästä lähti resonoimaan: kyllähän sellainen pitää olla!

Sisäinen vertaistukiryhmä on niin “pieni” juttu, että sen mahdollisuus helposti unohtuu ja sen unohduksen merkitys taas saattaa olla isokin juttu. Siksi yritämme kannustaa näiden ryhmien perustamiseen aina tilaisuuden tullen.

Viestijöiden sisäinen tukiryhmä auttaa asiantuntijaviestijää kehittymään edelleen

Ei tehdä tästä vaikeampaa kuin mitä tämän on tarpeellista olla. Miten ryhmä toimii?

1. Perusta ryhmä teille ominaiseen välineeseen

Ensinnäkin juuri teidän someilijoiden vertaisryhmän kannattaa olla sellaisessa välineessä, joka teille sopii parhaiten. Sen on oltava sellainen väline, jota teillä oikeasti käytetään muutenkin, eikä taas joku extrapaikka jossa täytyisi muistaa käydä.

Yksille toimii parhaiten salainen Facebook-ryhmä, toisilla on ryhmächatti Skypessä ja kolmas porukka käyttää virtuaalityöpöytänsä työtiloja hyväkseen tässä asiassa. Missä teidän ryhmänne on hyvä olla?

2. Käykää teidän tarpeisiinne vastaavaa keskustelua

Toisena on oleellista se, että ryhmässä käydään kunkin sometekemisen kannalta tarpeellista keskustelua eikä mitä tahansa keskustelua. Perusajatus on tietysti se, että ryhmässä asiantuntijan on mahdollista

  • löytää tietoa esim. asiakkaiden tarpeista joihin olisi hyvä tuottaa sisältöä
  • täsmentää omaa ydinviestiään vertaistuen avulla
  • kehittää mm. julkaisujensa tehokkuutta ja saada ideoita julkaisuihin muutenkin
  • jakaa saavuttamiaan tuloksia ja oppia muiden tavoittamista asioista

Hyvä ryhmä oikeastaan muotoilee palveluanne! Työkaverien tuella asiantuntijasta tulee parempi viestijä.

Luonnollisestikin ryhmä voi toimia myös vuorovaikutusryhmänä, joka antaa algoritmien kannalta tarpeellisia reaktioita toistensa julkaisuille. Suotavaa kuitenkin olisi, että tukiryhmä ei keskity pelkästään vuorovaikutuksen masinointiin!

3. Pidä ryhmää yllä

Kolmantena pitää kuitenkin muistaa se, että tämä sisäinen yhteisönne todennäköisesti kaipaa johdetuksi tulemista. Käytännössä tarkoitan jotakuta yhteisömanageria, joka pitää pyörät pyörimässä antamalla sitä tarpeellista tietoa ja tukea, nostaa niitä voittoja esiin ja parhaassa tapauksessa järjestää tälle porukalle vaikka vuosittaiset kinkerit (toivekoulutus, palkintoja, hyvää syötävää, inspiroidu Kelan Someritarien syysturnajaisista)!

Ei muuten, mutta asiantuntijoidesi duuni ei ole olla helkkarin hyviä somessa vaan omassa duunissaan. Sen heidän sometekemisensä ja tämän ryhmässä tapahtuvan someviestimisen kehittämisen tulisi tukea heidän työtään eikä olla itse tarkoitus. Viestijöiden sisäinen tukiryhmä on heille tarpeellinen, mutta nimenomaan työkaluksi.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.