Sosiaalinen media 2017 — mitä minä siltä toivoisin?

Sosiaalinen media 2017 — mitä minä siltä toivoisin?

Sosiaalinen media 2017 tuo epäilemättä uutta tullessaan ja vie varmasti jotakin mennessäänkin (ennustavat Twitteriä). Kannattaako sinun juosta trendien perässä vai keskittyä viestimään kunnolla?

Tähän aikaan vuodesta muun muassa eri tavoilla sosiaalisen median kanssa touhuavilla yrityksillä on tapana ennustaa tulevan vuoden sometrendejä. Minä ajattelin ennustusten sijasta esittää toivomuslistan, josta sinä voit vaikka muodostaa sitten uudenvuodenlupauksesi kun valitset sen kunnolla viestimisen tien.

Sosiaalinen media 2017, mitä minä siltä sosiaalisen median käyttöä kouluttavana ja viestintää valmentavana toivon?

Enemmän hyvän sisällön kierrätystä ja uudelleenjulkaisua

Se nyt vaan on tyhmää käyttää hyvä sisältö vain kertaalleen. Sisällön julkaiseminen uudelleen esimerkiksi eri formaateissa, täydennettynä tai päivitettynä vähentää sitä paitsi sisällönluomispaineita! Formaatteihin sosiaalinen media 2017 tuo esimerkiksi live-audio Facebookissa.

Kaikesta siitä sisällöstä, joka kestää aikaa edes pikkuisen paremmin kuin 3 päivää, kannattaa pitää ”varastokirjanpitoa”. Hyviä sisältöponnistuksiakin kannattaa muistaa jakaa omille verkostoille muutenkin kun heti julkaisun jälkeen.

Tämä ei koske pelkästään vaikkapa kotisivujen tai blogin sisältöä, vaan myös somepalveluihin laitettavia tilapäivityksiä: ne saavat toisaalle upotettuina uuden elämän. Ehkä myös työntekijöiden luomia sisältöjä voidaan toisissa formaateissa hyödyntää organisaation kanavilla?

Työntekijöille aitoa halua kertoa omasta osaamisestaan ja työpäiväkokemuksestaan

Organisaatioissa halu työntekijälähettilyyden hyödyntämiseen on ollut kova, koska työntekijöillä nyt vaan on eri verkostoa kuin organisaatiolla ja vaikkapa Facebookissa parempi viestien läpimeno kuin sivuilla jne. Jotkut saattavat edelleen kokea painostuksen tunnetta, josta päästään esimerkiksi sillä, että kunnioitetaan toisiamme tekijöinä!

Minä toivon, että tulevana vuonna viimeisissäkin organisaatioissa herätään siihen, että kun työntekijällä on hyvä olo työssään, kyllä hän mieluusti kertoo sekä työstään että hyvästä olostaan myös verkostolleen. Työkulttuurin yhteistuumaisen hakkeroimisen lisäksi kannattaa panostaa esimerkiksi toistenne henkilöbrändien tukemiseen ja kannustavaan someohjeeseen.

Työntekijälähettilyyden on kuoltava, jotta jokainen teistä voisi toimia ja vaikuttaa esimerkiksi asiakkaidenne somekokemukseen.

Kykyä keskittyä olennaiseen läsnäoloon

Sosiaalinen media 2017 tuo epäilemättä yhä useamman käsiin uusia välineitä kuten Facebook Live 360 -suoralähetykset ja LinkedInin chatbotin. Tullee täysin uusia välineitä ja vanhoihin uusia ominaisuuksia. Epäilemättä yritämme seurata nuorisoa johonkin uuteen värkkiin ja sen sellaista.

Vaikka uudet vempeleet epäilemättä tuovat viestintään uutta potkua, toivon kaikille voimaa keskittyä olennaiseen: tavoitteelliseen läsnäoloon tarpeellisissa kanavissa. Ole oikeasti läsnä siellä, missä asiakkaasi ovat. Tietysti olisi hyvä myös valikoida niistä välineistä ne, joissa on mukava osallistua ja osallistaa. Ei tarvitse olla kaikkialla kaikille!

Pysyttele erityisesti kartalla siitä mitä näissä valituissa välineissä tapahtuu, opettele olemaan läsnä yleisöllesi aina vain paremmin. Mieti mihin haluat heidän päätyvän profiilistasi, mieti miten saat heidän tarpeensa kiinni jne. Hallitse kunnolla pinnallisen hajauttamisen sijaan.

Ja voihan olla niin, että jotkut työntekijät kokevat mukavaksi rakentaa sitä omaa asiantuntijabrändiään kanavissa, joissa organisaatio ei viesti. Someohjeessa voisi olla hyvä ottaa huomioon myös se, miten näissä tilanteissa kannustetaan vaikkapa ristiinmarkkinointiin.

Mitä muuta sosiaalinen media 2017 toivottavasti on?

Toivon myös, että vaikka organisaatiot ja asiantuntijat helpottaisivat sosiaalisen median käyttöään vaikkapa automatiikalla, ei se automatiikka olisi automatiikan makuista. Niin ikään toivon, että kohdentaminen räätälöityihin yleisöihin hyödynnetään entistä paremmin. Toivon meidän kaikkien suomalaisten kykenevän sellaiseen toimintaan kuin sosiaalinen myynti.

Hanna Puro taas toivoo, että sosiaalinen media olisi aidompaa ja kannustavampaa. Siitä on helppo olla samaa mieltä, esimerkiksi toisten parjaaminen sisältönä nyt vaan on aika heikkoa.

Näitä minä valmentajana toivon ja näissä haluan tietysti sinua myös auttaa tulevana vuonna. Kerro mitä sinä toivoisit tai mitä ennakoit?

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273