Työntekijälähettilyys-alustalla tarjoillaan laadukasta sisältöä työntekijälähettiläille jaettavaksi. Tuon laadukkaan sisällön on tarkoitus auttaa työntekijöitäsi asemoimaan itsensä mielipidejohtajiksi ja vahvistamaan yrityksen brändiä.

Alusta ei ole aggregaatti, joka automaattisesti keräilee tietyillä avainsanoilla sisältövirtaa. Sen sijaan se virran laatu on sinun käsissäsi.

Olen ajatellut työntekijälähettilyys-ohjelman avainrooleja ja yksi olennaisimmista on minusta Sisältökuraattori. Sisällöntuottajien kanssa yhteistyössä toimiva kuraattori valikoi kolmannen osapuolen sisällöstä helmiä ja välittää ne lähettiläille — työntekijälähettilyys on jälleen astetta paremmissa kantimissa.

Ole järjestelmällinen kuraattorina

Kuratointia kannattaa ajatella asiakaspalvelun muotona, samoin kuin työntekijälähettilyys. On helpompi herättää luottamus, kun kaikki sisältö ei koske juuri niitä oman organisaation tuotteita. Kun vastaat asiakkaiden huoliin ja murheisiin kolmannen osapuolen sisälöllä, näytät firmanne ja sen työntekijöiden seuraavan alaa!

Totuus on kuitenkin se, että työntekijäsi saattavat tarvita sisältökuraattorin apua siinä seurannassa.

Sisältökuraattorina sinun kannattaa tehdä suunnitelma:

  1. Aloita koko lähettiläsohjelman tavoitteista: kuinka kuratoitu sisältö auttaa noihin tavoitteisiin pääsemisessä? Pysy oikealla tiellä!
  2. Mieti ostajapersoonia ja heidän tarpeitaan: mitkä avainteemat resonoivat niissä yleisöissä, joita tavoitellaan?
  3. Käynnistä työkalut: hae noita avainaiheita työkaluilla kuten Buzzsumo, tilaa niitä Feedlyssä, seuraa osuvia kokoelmia Pinterestissä tai Flipboardissa jne. Muista pitää nuo lähteet tuoreina!
  4. Valitse hyvä sisältömix, jossa se kolmannen osapuolen sisältö tukee organisaationne omaa sisältöä. Esimerkiksi voit seurata 4-1-1 -sääntöä: jokaista omaa kovaa markkinointisisältöä kohden postaa yksi oma pehmeä markkinointisisältö ja 4 kolmannen osapuolen sisältöä. Ole valikoiva!
  5. Etsi sisällön alkuperäinen lähde ja anna kiitokset sinne minne ne kuuluvat!
  6. Jaa löytämäsi helmet ajan kanssa, älä kerrallaan. Jaa ne eteenpäin joko työntekijälähettilyysalustan kautta tai keskustele sisällöntuottajan kanssa voitaisiinko löytösi pohjalta luoda jotain uutta (kuten infograafi).
  7. Seuraa menestystä: hylkää lähteet, joista ei synny odotettuja tuloksia, opi saavutetuista voitoista jne.

Toista päivittäin. Mitä enemmän sinulla on työntekijälähettiläitä pyörimässä maailmalla, sitä enemmän tarvitaan sitä laadukasta sisältöäkin.

Välitä kuratoitu sisältö Smarpilla

Kun sisällön metsästys tuottaa tulosta, on aika välittää se! Hyvä kuraattori ei vain liitä linkkiä, vaan antaa jokaiselle kuratoidulle sisällölle kontekstin.

Jakaessasi linkin Smarpilla, harkitse juuri sen linkin edityneitä asetuksia: etenkin kommentteja ja kohderyhmää.

  • Anna linkille useita eri kommentteja (eli saatteita) työntekijöidesi käytettäväksi (tai esimerkiksi, josta oppia), älä unohda toimintakehotetta!
  • Tarkenna kuratoitu sisältö niille työntekijäryhmille, joiden verkostojen oletat parhaiten vastaavan valikoituun sisältöön.

Smarpissa anna jokaiselle linkille saatevaihtoehtoja

PS. Ehkäpä joku alan vaikuttaja, jota päädyt käyttämään lähteenä, päätyy päivällistämään parhaan työntekijälähettilään kanssa?

Artikkeli on julkaistu alunperin Smarpissa 10.12.2015 otsikolla Employee Advocacy Needs The Culture of Curating


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.